Optymalizacja procesów sprawozdawczych

Sprawny i zorganizowany system sprawozdawczy to bardzo ważny element, który pozwala na szybkie dostarczanie informacji zarządczej, opisującej wyniki i sytuację finansową przedsiębiorstwa. Jednak ważniejszą cechą takiego systemu jest to, aby informacja przez niego dostarczana była rzetelna, kompletna i pozwalała na analizę wyników oraz rentowności firmy w różnych układach. W ten sposób zarządzający przedsiębiorstwem otrzymują dane, na podstawie których mogą podejmować decyzje dotyczące działań zarówno operacyjnych, jak i strategicznych. Istotne jest zatem, aby system dostarczania informacji sprawozdawczej w firmie był dobrze zorganizowany.

System sprawozdawczy jest często na tyle nieudolny, że informacje o wynikach firmy, na przykład w okresach miesięcznych, dostarczane są po dwóch czy trzech tygodniach od dnia zamknięcia ksiąg rachunkowych. Dane dostarczane osobom kierującym firmą uniemożliwiają wówczas analizę jej wyników w różnych przekrojach, co, niestety, opóźnia podejmowanie decyzji w sytuacji, gdy trzeba jak najszybciej wdrożyć działania korygujące, mające na celu poprawę wyniku firmy.

System sprawozdawczy w firmie

Firma usługowa świadcząca usługi kurierskie, która na terenie całego kraju ma jedenaście jednostek w różnych lokalizacjach, jest na etapie wdrażania jednego wspólnego systemu ERP, który umożliwi ewidencję i rozliczanie jej działalności. System ten będzie zbierał dane wprowadzane w różnych oddziałach do jednej wspólnej bazy. W firmie pracuje 139 kurierów, którzy świadczą 46 różnego rodzaju usług. Ważne jest, aby sprawozdania były przekazywane jak najszybciej po zamknięciu ksiąg rachunkowych, ponieważ firma prężnie się rozwija i decyzje co do dalszych jej działań są podejmowane i realizowane w krótkim czasie. Drugim bardzo istotnym warunkiem jest możliwość analizy rentowności działań firmy w różnych układach. Zamierzeniem firmy jest rozliczanie działalności według zleceń w taki sposób, aby można było określić rentowność zarówno każdego z oddziałów, każdego rodzaju świadczonych usług, jak i poszczególnych kurierów. Badanie rentowności ma być zatem trójwymiarowe, a wprowadzany system powinien je umożliwiać i być elastyczny w przypadku zmian, ponieważ liczba oddziałów, liczba kurierów oraz liczba rodzajów świadczonych usług może ulec zmianie. Na Rysunku 1. przedstawiono strukturę oddziałową firmy, która obejmuje 10 oddziałów świadczących usługi i jeden oddział (centrala) zapewniający wsparcie pozostałym. Zakres tych usług obejmuje usługi księgowe, kadrowopłacowe, administracyjne itp. Natomiast w oddziałach zatrudnieni są tylko kierownicy oraz kurierzy.

 

 

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 67% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 100 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.