Brak planowania inwestycji to niewybaczalny błąd

Z TOMASZEM SADŁOCHA, członkiem zarządu Ochnik Development rozmawiała Barbara Dorosz.

Właściwe planowanie inwestycji służy budowie przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstwa. Jak ten proces przebiega w państwa firmie?

Problematykę tę należy rozważyć w kategoriach rozmiaru przedsiębiorstwa, technologiczności sektora oraz otoczenia konkurencyjnego. Branża deweloperska, w szczególności z obszaru rynku mieszkaniowego, jest w większości rozdrobniona, a konsolidacje są wciąż rzadkim zjawiskiem, stąd mała i średnia wielkość przedsiębiorstw nie pozwala na pozyskanie wyrafinowanych wielowskaźnikowych narzędzi planistycznych. Kolejnym aspektem jest technologiczność sektora, która w mojej ocenie opiera się głównie na kreatywności działu finansowego, ponieważ istniejące aplikacje wspierające planowanie średniookresowe ograniczają się do części sprzedażowej (klasyczny CRM – customer relationship management). Proces planowania inwestycji deweloperskiej przebiega według ściśle określonej procedury, począwszy od fazy przedzakupowej, tj. due diligence prawne i finansowe, analizy warunków technicznych, otoczenia konkurencji, identyfikacji grupy odbiorców oraz standardu budynków. Pozytywna decyzja inwestycyjna aktywuje kolejny, bardziej skomplikowany etap planowania finansowego, polegający na przygotowaniu wielowariantowych analiz finansowych przy uwzględnieniu zmiennych zależnych i niezależnych w opracowywaniu analiz wrażliwości, prognoz sprawozdań finansowych, budżetu kosztów realizacji oraz harmonogramu rzeczowego, prognoz sprzedaży i ostatecznie biznesplanu dla instytucji współfinansującej. Z uwagi na specyfikę branży planowanie każdego odrębnego przedsięwzięcia deweloperskiego uwzględnia okres od 36 do 48 miesięcy i w mojej ocenie wyłącznie ten czynnik decyduje o rentowności inwestycji, w szczególności że branża deweloperska należy do działalności nisko rentownych w ujęciu dynamicznym (roczny zwrot z kapitału).

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 74% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 100 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.