Rachunek kosztów działań

Activity-Based Costing (model ABC), czyli rachunek kosztów działań, jest metodą pomiaru i kalkulacji kosztów rzadko stosowaną w praktyce i w związku z tym mało popularną i słabo rozumianą. Mała popularność modelu ABC wynika przede wszystkim z tego, że zakłada on zupełnie odmienne podejście do zbierania informacji o ponoszonych kosztach w stosunku do metod „tradycyjnych”.

Główna różnica polega na tym, że model ABC przewiduje zbieranie informacji dotyczących ponoszonych kosztów wg działań realizowanych w organizacji, a nie wg komórek organizacyjnych. ABC jest więc całkowicie odmienną metodą pomiaru i analizy kosztów produkcyjnych i nieprodukcyjnych, która umożliwia bardziej adekwatną i zasadną alokację kosztów do obiektów kosztowych (produkowanych wyrobów, świadczonych usług). Model ABC pozwala na powiązanie procesu zużycia zasobów firmy z realizowanymi działaniami, a następnie działań z obiektami kosztowymi na podstawie stopnia ich zużycia. Służy do dostarczenia informacji przydatnych w procesie planowania, zarządzania, kontroli i kierowania przedsiębiorstwem w celu doskonalenia procesów, poprawy jakości produktów i usług, eliminowania strat produkcyjnych i nieprodukcyjnych oraz osiągania operacyjnych i strategicznych celów organizacji. Niewątpliwie jest to dużo bardziej pomocne narzędzie w zarządzaniu przedsiębiorstwem niż tradycyjne metody alokacji kosztów.

W świetle rachunku kosztów działań najważniejszym elementem każdej organizacji są wykonywane działania (aktywności), które dla potrzeb modelu ABC powinny być wyodrębnione i monitorowane (jest to jeden z najtrudniejszych elementów procesu wdrażania modelu ABC w organizacji). Jak bowiem wskazuje sama nazwa, koszty są tu powiązane z aktywnościami, natomiast produkty/usługi nie stanowią bezpośredniej przyczyny powstawania kosztów, mimo że w celu ich wytworzenia zużywa się zasoby.

Model ABC a „tradycyjny” rachunek kosztów

Koszty są ponoszone w związku z wykonywaniem określonych działań, które w dalszej kolejności alokuje się do wytwarzanych produktów bądź realizowanych usług (tzw. obiektów kosztowych). Na rys. 1 zaprezentowano sposób „rozumowania” stosowany w modelu ABC. W „tradycyjnych” modelach kosztowych brakuje elementu wyodrębnienia działań realizowanych w organizacji i identyfikacji nośników kosztów (rys. 2).

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 78% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 100 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.