Możliwość wykorzystania analizy due diligence w projektach IT

Analiza metodą due diligence służy pogłębionej ocenie projektu i pozwala na zweryfikowanie, czy spełnia on wymagania stawiane przez różne grupy interesariuszy, a w szczególności przez inwestorów. W obszarze projektów IT dostarcza ona nie tylko informacji na temat rynkowego potencjału oprogramowania, ale również pozwala na identyfikację i ocenę ryzyka związanego z jego komercjalizacją.

INFO_18_34.jpg

Czym jest analiza due diligence w projektach?

Due diligence można scharakteryzować jako wielowymiarową analizę projektu, której celem jest sprawdzenie, czy założenia projektowe, a także uzyskane w jego wyniku produkty będą spełniały oczekiwania inwestorów.

Najczęściej efektem końcowym projektów IT jest oprogramowanie, dlatego opis tej metody w dalszej części artykułu będzie dotyczył właśnie tego rodzaju produktu. Celem analizy due diligence jest nie tylko sprawdzenie, jakie funkcjonalności powinno mieć oprogramowanie, ale również ocena tego, czy w wyniku realizacji zaplanowanych prac projektowych będzie ono spełniało wymagania klientów i norm prawnych oraz czy realizacja samego projektu jest uzasadniona z perspektywy ekonomicznej. W projektach IT najbardziej typowymi obszarami, branymi pod uwagę podczas analizy due diligence, są:

  • zespół osób uczestniczących w realizacji danego projektu, w tym wiedza, umiejętności i doświadczenie członków zespołu, sposób pracy czy sposób zarządzania zespołem,
  • wykorzystywana podczas realizacji projektu technologia, w tym jej innowacyjność, przewaga konkurencyjna, prawa własności intelektualnej,
  • potencjał rynkowy i marketingowy produktu rozwijanego w ramach danego projektu, wyznaczany przez takie czynniki jak rozmiar i perspektywy rozwoju rynku, siła konkurentów, możliwość dotarcia do niszy rynkowej,
  • uwarunkowania prawne, w tym ochrona praw własności intelektualnej, bezpieczeństwo i stabilność oprogramowania,
  • czynniki finansowe, w szczególności zaś racjonalność i prawidłowość estymacji finansowych dotyczących wyceny projektu i jego rentowności.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 82% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 100 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.