Masz to jak w banku: zabezpieczanie umów podpisem cyfrowym

W czasach niepewności i utrudnień w prowadzeniu biznesu cyfrowy podpis stał się drugą najbardziej poszukiwaną technologią na świecie. Jednak decydując się na wprowadzenie cyfrowego podpisu, większość firm stawia na kompleksowe rozwiązania, które umożliwiają jednocześnie zarządzanie procesami w firmie.

INFO_26_52.jpg

W ciągu ostatnich kilku lat wyraźnie wzrosła w Polsce liczba firm, które zastępują papierowe dokumenty cyfrowymi obiegami, choć decydującym bodźcem jest częściej chęć uporządkowania bałaganu w „papierach” oraz oszczędności niż innowacyjność czy ekologia. Narodowa kwarantanna podczas pierwszej fali zachorowań na COVID-19 i związany z nią paraliż gospodarki bezlitośnie obnażyły niewystarczalność analogowych procesów i konieczność lepszego nadzoru nad firmowymi dokumentami. W sytuacji gdy firma jest zajęta kryzysem, może dojść do nadużyć, które nie są widoczne na pierwszy rzut oka.

Wyobraźmy sobie, że firma przygotowuje się do podpisania umowy z zagranicznym kontrahentem. Przychodzą dokumenty z pieczątkami, a przelew na pół miliona euro czeka tylko na ich podpisanie. W ostatniej chwili menedżer wyłapuje błąd i dzwoni pod podany w dokumentach numer. W słuchawce słyszy nie głos znanego od lat partnera biznesowego, ale obcego człowieka. Menedżer podejmuje próby zdemaskowania oszusta, ale ten idzie w zaparte w swoich wyjaśnieniach. Płoszy się dopiero po dopytaniu go o imię żony.

Niemożliwe? Tak właśnie wyglądała próba zaplanowanego ataku na trzy spółki jednej grupy kapitałowej w pierwszej połowie 2020 r. Na interwencję w jednej z nich niestety było za późno – przelew został zrealizowany.

Przypadków, gdy papierowy dokument przysporzył firmie kłopotów, jest znacznie więcej, a wysokość szkód wyższa. W listopadzie 2018 r. do siedziby RUCH-u weszli funkcjonariusze CBA w toku śledztwa w sprawie posłużenia się nierzetelną dokumentacją finansową tej spółki w celu uzyskania linii kredytowej w Alior Banku na ponad 153 mln zł.

Papier czy tablet, i tak można podrobić

Polska od kilku lat konsekwentnie wprowadza obostrzenia prawne, znacznie utrudniające fałszerstwa. Staraniem m.in. Polskiego Towarzystwa Kryminalistycznego w lipcu 2019 roku weszła w życie ustawa o dokumentach publicznych, która ma pomóc w walce z fałszerstwami dokumentów publicznych i z wykorzystywaniem ich m.in. do wyłudzania kredytów.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 79% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 100 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.