Wykorzystanie narzędzia iGrafx w analizie scenariuszowej

Częstym problemem, z którym spotykają się analitycy biznesowi, jest kwestia analizy scenariuszowej, czyli zbadania kilku możliwości realizacji procesu. Trudność polega tym przypadku na zestawieniu wpływu czynników (zmiennych) oraz reakcji modelu na te zmienne.

13_INFO_37.jpg

Model i jego symulacja pozwalają na zapoznanie się z przebiegiem dowolnego procesu biznesowego oraz przygotowanie raportu podsumowującego przebieg „życia procesu”. Raport taki zawiera szczegółowe zestawienie dotyczące statystyk transakcji wykonanych w ramach symulacji procesu biznesowego, tj.:

  • Informacje o czasie – statystyki transakcji całego procesu, jego poszczególnych uczestników (basenów i torów) oraz statystyki poszczególnych czynności;
  • Informacje o koszcie procesu – w rozbiciu na analitykę jak powyżej;
  • Informacje o zużyciu zasobów (jak wyżej).

 

Przygotowanie raportu

Pierwszym elementem w procesie wygenerowania raportu jest zaprojektowanie modelu biznesowego opartego na składni BPMN 2.0. Na tym etapie konieczne jest zdefiniowanie basenów oraz toró – czyli organizacji i departamentów, w ramach których będzie realizowany proces, oraz zaprojektowanie czynności oraz logiki procesu. Na Rysunku 1 przedstawiono przykład procesu biznesowego, który posłuży w dalszej kolejności do omówienia procesu raportowania i scenariuszy – jest to proces rozpatrzenia podania. Przykład ten zawiera najpopularniejsze składowe modelu, tj. zdarzenie początkowe i końcowe, czynności oraz bramkę logiczną „albo”.

Zasoby w modelu

Kolejnym krokiem związanym z przygotowaniem raportu jest przypisanie zasobów modelu, tj. dodanie do czynności pracownika, narzędzi lub infrastruktury. Elementy te mogą, ale nie muszą występować łącznie, co oznacza, że do danej czynności można dodać tylko pracownika. Przypisanie zasobów do modelu odbywa się dwuetapowo i polega na tym, że:

  • w etapie pierwszym (patrz Rysunek 2) za pomocą funkcji „zasoby” należy zdefiniować zasób, który będzie przypisany do poszczególnych czynności;
  • w etapie drugim należy alokować zasoby do odpowiednich basenów i torów, a następnie przypisać te zasoby do konkretnych czynności; proces alokacji został zaprezentowany na Rysunku 3.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 63% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 100 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.