Stabilność biznesu w niestabilnych czasach
Jeśli przyjrzeć się różnym kryzysom rynkowym, to zauważamy, że było wiele firm, których pozycja po kryzysie umacnia się. Co sprawia, że jedne firmy, nawet w tych samych branżach, radzą sobie lepiej, a inne popadają w kłopoty?
Jest kilka cech wspólnych firm, które wyszły z kryzysu obronną ręką. Poza aspektami ekonomicznymi, po pierwsze jest to elastyczność i adaptacyjna sprawność operacyjna, która jest wynikiem kultury organizacyjnej otwartej na zmiany (z ang. Agile). Po drugie jest to dbałość o relacje z klientami, kontrahentami oraz pracownikami. I na koniec, myślenie w kontekście strategicznym, a więc skupienie się na kluczowych aktywnościach i na tych kompetencjach, które w „nowej sytuacji po kryzysie” pozwolą na uzyskanie przewagi konkurencyjnej.
Ostatnie dni i tygodnie zmusiły nas wszystkich do zmiany zachowań. Zweryfikowały to, jak wykorzystujemy technologię, jak się komunikujemy. Przewartościowały nasze podejście do relacji ludzkich, biznesu i otoczenia.
Czy możliwy jest powrót do tego, co było?
Nawet jeśli byśmy chcieli wrócić do stanu poprzedniego, to wydaje się to już niemożliwe. Konsumenci zauważyli, że można kupować inaczej, a biznesy „odkryły”, że można wykorzystać dodatkowe kanały sprzedaży i komunikacji z klientami. Firmy produkcyjne zweryfikowały swoje źródła zaopatrzenia. Wiele firm też dostrzegło, jak brak digitalizacji utrudnił im kontakt z klientami, jak również komunikację i kooperację wewnątrz przedsiębiorstwa. W wielu przypadkach sytuacja kryzysowa uwypukliła uzależnienie od jednego strumienia przychodów oraz brak elastyczności ze względu na zbyt duży udział kosztów stałych.
Naturalnie, dla większości firm, w obliczu kryzysu w pierwszej kolejności powstała konieczność survivalu kryzysowego, czyli działań zmierzających do przetrwania biznesu. Skupiliśmy się na zapewnieniu płynności, rewizji budżetów, minimalizacji wszelkich kosztów. Jednak ważne jest, aby nawet w takim momencie myśleć o przyszłości i zapewnieniu trwałości biznesu w dłuższym okresie.
Kryzys, choć to zdarzenie traumatyczne, jest też okazją do zmian, dlatego dla zarządzających firmami istotne jest przeformułowanie myślenia o biznesie w kontekście strategicznym. – Pytaniem na dziś powinno być nie jak wyjść z kryzysu do poziomu sprzed pandemii, ale jak wejść na inny poziom.
Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści
Pozostałe 88% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.