Współpraca z firmą logistyczną

Wywiad z GRZEGORZEM LICHOCIKIEM, prezesem Dachser Sp. z o.o.

logistyka.jpg

Wiele przedsiębiorstw traktuje logistykę jak „maszynkę” obniżającą koszty. Jednak gdzieś musi leżeć granica oszczędności. Jakie są efekty drastycznych cięć kosztów w firmach?

Rzeczywiście, w wielu przypadkach odpowiednie zaplanowanie procesów logistycznych może skutkować znacznym obniżeniem kosztów. Można w ten sposób nie tylko usprawnić pracę w przedsiębiorstwie, ale także zoptymalizować stany magazynowe, liczbę pracowników oraz flotę. Jeśli są możliwości ograniczenia kosztów zapasów materiałów, półproduktów i wyrobów gotowych, a także nakładów do realizacji produkcji, należy je wykorzystywać. Właśnie na tym polega inteligentna logistyka. Dlatego kluczem do sukcesu jest budowanie rozwiązań logistycznych odpowiednio do sytuacji.

Wiele firm poszukuje oszczędności w prostych obniżkach cen, bez ingerencji w sam proces logistyczny. Taka próba przerzucania problemu na dostawców najczęściej kończy się sytuacją kryzysową. Praktycznie zawsze trudności dostawców odbijają się negatywnie na producentach. Tak jak w każdej sytuacji, z obniżaniem kosztów logistycznych nie można przesadzić – redukcja jednych może powodować zwiększenie strat w innych obszarach. W logistyce zaopatrzeniowej znaczne zmniejszenie stanu zapasów może doprowadzić do wstrzymania procesów produkcyjnych, a to z kolei spowoduje poważne konsekwencje. Natomiast zbyt duże oszczędności na dystrybucji mogą wydłużyć czas dostawy, pogorszyć obsługę klienta i jakość. Możliwe są również straty związane z brakiem dostępności towarów.

Rozwiązanie logistyczne może też polegać na obniżeniu pewnych składników kosztowych i podniesieniu innych. Ważne jest, aby całkowite koszty logistyczne takiego rozwiązania były bardziej efektywne dla zlecającego. Do niedawna w każdym kraju firmy miały magazyn dystrybucyjny odpowiedzialny za dostawy na tym obszarze. Dzisiaj, gdy granice z punktu widzenia transportowego są jedynie zwyczowe, liderzy poszczególnych branż coraz częściej stosują rozwiązania jednego centrum dystrybucyjnego na region, czyli dla kilku sąsiadujących państw. Odsunięcie towarów od rynków zbytu skutkuje nieco wyższymi kosztami transportowymi, ale zapewnia znaczne oszczędności dzięki ograniczeniu powierzchni magazynowej (likwidacja magazynów w poszczególnych krajach), liczby pracowników magazynowych i administracyjnych czy też gotówki zamrożonej w towarze zeskładowanym na regałach. Czasy dostaw są praktycznie takie same jak dla rynku krajowego.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 86% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 100 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.