Strategie i zarządzanie

CIRZ_224_16.jpg

Wejście spółki na giełdę – regulacje prawne

Ilona Smurlik Controlling i Rachunkowość Zarządcza 5/2018 nr 5/2018 z dnia 2018-04-16

GPW jest rynkiem regulowanym w rozumieniu dyrektyw Unii Europejskiej. Warszawska giełda figuruje na liście rynków regulowanych, która publikowana jest przez Komisję Europejską w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej. Proces wejścia spółki na giełdę jest bardzo ciężki, żmudny i wymagający. Mimo to coraz więcej spółek decyduje się na debiut. Jaka jest droga do tego, by dołączyć do GPW?

CIRZ_224_05.jpg

Dyrektor finansowy liderem lean

Jarosław Nowicki Controlling i Rachunkowość Zarządcza 5/2018 nr 5/2018 z dnia 2018-04-16

Dyrektor finansowy to osoba, w której można doszukać się źródła mocy do przewodzenia transformacji w przedsiębiorstwie. Trzeba tylko tę moc właściwie skierować. Bezpośredni oraz decyzyjny wpływ na budżety i inwestycje, interpretacja przedsięwzięć finansowych, odpowiedzialność za strukturę kosztów i płynność finansową przedsiębiorstwa czynią z niego nie tylko specjalistę od finansowych mierników, ale też centrum interpretacji wskaźników odzwierciedlających procesy zachodzące w firmie dążącej do wdrożenia metod szczupłego zarządzania.

Reklamacja wadliwego towaru – problematyka prawna

Ilona Smurlik Finanse i Controlling 57/2018 nr 57/2018 z dnia 2018-05-01

W dzisiejszych czasach konsumpcjonizmu zarówno kupujący, jak i sprzedawcy powinni znać przysługujące im prawa. Często klient zniechęca się do podejmowania jakichkolwiek działań, gdy zakupiony przez niego towar okaże się wadliwy. W wielu przypadkach nie wie, co może zrobić, jakie ma obowiązki i czego może się domagać od sprzedawcy. Jak to wygląda od strony kupującego, a także sprzedawcy, o tym w dalszej części artykułu.

Współpraca z konsultantami SAP – czy to musi boleć?

Maciej Sej Finanse i Controlling 57/2018 nr 57/2018 z dnia 2018-05-01

Kiedy w firmie pojawia się hasło: „wdrożenie SAP”, dla większości pracowników nie oznacza to zupełnie nic. Są jednak tacy, którzy wiedzą, że czekają ich długie godziny wytężonej pracy projektowej. Jedno jest pewne – wdrożenie SAP to proces skomplikowany i narażony na wystąpienie błędów, szczególnie jeśli komunikacja na linii firma – firma wdrożeniowa nie przebiega sprawnie. W tekście podpowiadamy zatem, jak zorganizować służby informatyczne i jak współpracować z firmą wdrożeniową, aby projekt zamknął się w oczekiwanym czasie i uzyskał pozytywne referencje użytkowników końcowych.

MC_57_41.jpg

Wycena wartości firmy start-upowej

Anna Zielińska Finanse i Controlling 57/2018 nr 57/2018 z dnia 2018-05-01

Spółki start-upowe, które dopiero rozpoczęły działalność, głównie w sektorze nowych technologii, skupiają się na produktach i usługach, na które w ich mniemaniu jest lub dopiero będzie popyt. Początkowo są finansowane przez założycieli, jednak z uwagi na wysokie koszty ponoszone w pierwszej fazie rozwoju działalności i niskie przychody lub ich brak właściciele szukają dodatkowego finansowania za pośrednictwem venture capital czy „aniołów biznesu”. Firmy te, jak każde inne, bywają przedmiotem wyceny zarówno w celach transakcyjnych, jak i kontrolnych.

Jak zarządzać portfelem klientów i liczyć jego rentowność?

Maksymilian Lewandowski Finanse i Controlling 57/2018 nr 57/2018 z dnia 2018-05-01

Żeby mieć czym zarządzać, firma musi zbudować tzw. masę, czyli portfel swoich klientów. Dopiero wtedy może nim zarządzać i liczyć jego rentowność. Jeśli przedsiębiorstwo oferuje usługi stałe, inaczej abonamentowe, by zarabiać, ważna jest nie tylko wielkość portfela, ale i jego jakość. Jednak nawet jeśli portfel klientów firmy nie jest imponujący, trzeba nim administrować. Podpowiadam, jak robić to dobrze.

MC_57_14 inne.jpg

Zarządzanie satysfakcją klienta

Urszula Holik Finanse i Controlling 57/2018 nr 57/2018 z dnia 2018-05-01

Zadowolony klient jest najważniejszą wartością przedsiębiorstwa – chętniej kupuje nowe produkty, jest mniej wrażliwy na cenę, a często dzięki swoim rekomendacjom pomaga organizacji pozyskać nowych nabywców. Z tego względu zarządzanie satysfakcją klientów stanowi dziś jeden z podstawowych wyznaczników strategii marketingowej przedsiębiorstwa. Czym tak naprawdę jest satysfakcja klienta, jakie są jej główne determinanty i wreszcie – jak ją skutecznie mierzyć i doskonalić? Na te i inne pytania odpowiada ten artykuł.

MC_57_08.jpg

Efektywne zarządzanie cenami zorientowane na zyski firmy

dr Marek Rutkowski Finanse i Controlling 57/2018 nr 57/2018 z dnia 2018-05-01

Jedną z kluczowych miar w działalności przedsiębiorstwa jest zysk. Wyznacza on kierunek aktywności firmy i stanowi jej główną motywację. Osiągnięcie omawianego celu umożliwia przetrwanie i rozwój przedsiębiorstwa na dynamicznym rynku. Przybliża do tego niewątpliwie przemyślana i konsekwentnie realizowana polityka cenowa firmy.

CIRZ_223_12.jpg

Cash pooling jako element zarządzania płynnością w grupie

Ilona Smurlik Controlling i Rachunkowość Zarządcza 4/2018 nr 4/2018 z dnia 2018-04-01

Umowa cash poolingu jest umową nienazwaną, nie jest w żaden sposób uregulowana przepisami w polskim prawie. Do umowy cash poolingu zastosowanie mają przepisy Kodeksu cywilnego. Zgodnie z art. 3531 k.c. strony zawierające umowę mogą ułożyć stosunek prawny według własnego uznania, byleby jego treść lub cel nie sprzeciwiały się właściwości (naturze) stosunku, ustawie ani zasadom współżycia społecznego1. Ze względu na prawo do swobodnego zawierania umów umowy cash poolingu każdorazowo konstruowane są z uwzględnieniem potrzeb przedsiębiorstw je zawierających. W niniejszym artykule uwaga zostanie poświęcona celom i rodzajom umowy, różnicom między umową cash poolingu i pożyczki oraz temu, jak umowa cash poolingu ma się do podatku VAT.

Filtruj artykuły wg.