Rynek fuzji i przejęć (M&A) w Polsce i Europie Środkowej w 2009 roku

Mimo niesprzyjających nastrojów rynkowych – trwającego kryzysu na rynkach finansowych i wynikających z niego kłopotów z pozyskaniem finansowania oraz atmosfery ogólnej niepewności – rynek fuzji i przejęć w Polsce miał się nadspodziewanie dobrze. 

W całym 2009 roku ogłoszono 556 transakcji – o 8 więcej niż w 2008 roku. Łączna ujawniona wartość wszystkich transakcji wyniosła 8522 mln euro (w 2008 roku 8 538 mln euro), a ich wartość teoretyczna została oszacowana przez ekspertów KPMG i DealWatch na kwotę blisko 12 mld euro. Średnia wartość transakcji (spośród tych o ujawnionej wartości) spadła nieznacznie – z 21,7 mln euro w roku 2008 do 21,4 mln euro w roku 2009.

Rok 2009 okazał się bardzo podobny do roku poprzedniego, zarówno pod względem liczby, jak i wartości ogłoszonych transakcji. Wyraźne różnice miały natomiast miejsce na poziomie poszczególnych sektorów. Pogorszyły się też współczynniki transakcyjne – ocenia Krzysztof Klamut, Szef Zespołu M&A w KPMG Corporate Finance.

W całym regionie Europy Środkowej ogłoszono w 2009 roku 1663 transakcji M&A, przy czym łączna ujawniona wartość transakcji wyniosła 24 933 mln euro, a wartość teoretyczna wszystkich transakcji (o ujawnionej i nieujawnionej wartości) została oszacowana przez ekspertów KPMG i DealWatch na kwotę blisko 43 mld euro.

Transakcje polskich spółek stanowiły trzecią część całego rynku środkowoeuropejskiego, zarówno w ujęciu ilościowym, jak i wartościowym, co odpowiada udziałowi polskiego PKB w PKB krajów stanowiących rynek Europy Środkowej – podkreśla Jakub Siekierzyński, Szef Zespołu badań M&A w DealWatch.

Rynek M&A według rodzaju transakcji

Spośród 556 transakcji, 36 miało charakter restrukturyzacji w ramach grup kapitałowych i ich wartość wyniosła1827 mln euro (co stanowi 6% udziału w ujęciu ilościowym, lecz już przeszło 21% w ujęciu wartościowym). Dla porównania w roku 2008 również 36 transakcji miało charakter restrukturyzacji w ramach grup kapitałowych, lecz ich sumaryczna wartość wyniosła 391 mln euro (odpowiednio 7% i 5% w ujęciach ilościowym i wartościowym).

Pod względem liczby transakcji i ich łącznej wartości rynek M&A był w 2009 roku zdominowany przez akwizycje (275 transakcji o wartości 3317 mln euro). Na kolejnym miejscu uplasowały się zakupy pakietów mniejszościowych udziałów lub akcji (198 transakcji o ujawnionej wartości rzędu 2583 mln euro). Prywatyzacje stanowiły w 2009 roku niewiele ponad 7% wartości wszystkich transakcji.

Najbardziej „transakcyjne” sektory gospodarki

Sektorem, w którym w 2009 roku zawarto najwięcej transakcji była – podobnie, jak rok wcześniej – szeroko rozumiana informatyka, komunikacja, media i rozrywka. Łącznie zawarto tu 97 transakcji o wartości 1,286 mld euro wobec 109 transakcji o wartości 1,399 mld euro rok wcześniej. W ujęciu wartościowym ten sektor znalazł się w 2009 roku na trzeciej pozycji.

Na drugim miejscu pod względem liczby transakcji uplasowało się budownictwo i nieruchomości z 84 transakcjami o łącznej wartości 868 mln euro. Dla porównania, w 2008 roku takich transakcji było 87, a ich wartość wynosiła 1,75 mld euro, co stanowiło wtedy najwięcej w ujęciu wartościowym.

Na trzecim miejscu pod względem liczby przejęć w 2009 roku sklasyfikowaliśmy sektor produkcji przemysłowej, dla którego zarejestrowaliśmy 81 transakcji o wartości 890 mln euro. W odróżnieniu od dwóch poprzednich, ten sektor zanotował wzrost w ujęciu rocznym. W 2008 roku odnotowaliśmy 77 transakcji o wartości 496 mln euro.

Największe transakcje M&A w Polsce ogłoszone w 2009 roku

Największą transakcją 2009 roku było przejęcie ponad 28% udziałów w Kompanii Piwowarskiej przez SAB Miller (niecałe 800 mln euro). Sprzedającym w tej transakcji był fundusz Kulczyk Holding. Drugą co do wartości transakcją na polskim rynku był transfer ok. 17,32% udziałów w PKN Orlen przez Naftę Polską do Skarbu Państwa. Wartość rynkowa tych udziałów wynosiła w momencie transferu niespełna 471 mln euro. Należy jednak zauważyć, że transakcja ta wynikała z restrukturyzacji Nafty Polskiej i nie doprowadziła do zmiany ostatecznego właściciela.

Wreszcie na trzecim miejscu znalazło się przejęcie grupy spółek PCC Rail przez DB Schenker za kwotę 400 mln euro.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 100 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.