ABC planowania w warunkach niepewności

Każdy rodzaj planowania, we wszystkich rodzajach działalności, obarczony jest mniejszym lub większym ryzykiem. Jest ono także permanentnie wpisane we wszystkie procesy decyzyjne i kontrolno-zarządcze. W czasach, kiedy coraz trudniejsza staje się estymacja podstawowych wskaźników, takich jak poziom inflacji czy bazowych stóp NBP, a także cen zakupu paliw lub energii, nawet w stosunku do następnego miesiąca, planowanie strategiczne w roku 2023 wydaje się być ekstremalnym wyzwaniem. Jak się na to przygotować? Co warto wziąć pod uwagę? Kilka istotnych wskazówek wymieniono w dalszej części artykułu.

C24_12023_11.jpg

Cykle koniunktury gospodarki są znane ekonomistom i finansistom od dawna. Nauczeni doświadczeniem poprzedników, bazując na dorobku wiedzy, wydawałoby się, że jesteśmy doskonale przygotowani do przewidywania nagle występujących trendów spadkowych, zwiastujących problemy, które dotkną naszą branżę. Aczkolwiek wydarzeń, które miały miejsce na przestrzeni ostatnich kilku lat w Polsce i ich wciąż rozpędzających się konsekwencji, prawdopodobnie nie przewidziałby sam John Keynes. Nie trzeba być jednak wybitnym ekonomistą, żeby zdawać sobie sprawę, że „nic nie może przecież wiecznie trwać”, nie ma przecież nieskończenie trwającej hossy. Mijający właśnie rok nie był łaskawy w stosunku do właścicieli firm, zarządów, dyrektorów finansowych, controllerów ani dla księgowych oraz pozostałych, którzy odpowiedzialni są za funkcjonowanie i wyniki firm, ponieważ większość z nich już zderzyła się w swojej pracy w problemami, z którymi nie miała wcześniej do czynienia. W natłoku obecnych oraz nadchodzących do menadżerów wyzwań, warto być świadomym, że to właśnie teraz zaistniała konieczność redefiniowania listy priorytetów, przede wszystkim finansowych.

Ponowne ustalenie priorytetów i celów strategicznych

Sposób zarządzania w części przedsiębiorstw spośród branż najbardziej podatnych na negatywne oddziaływanie aktualnej kondycji gospodarczej przypomina zarządzanie w kryzysie. Część firm już wcześniej została dotknięta brakiem płynności finansowej, co zwiastuje zapoczątkowanie efektu domina zatorów płatniczych w branżach współzależnych. Dodatkowo ciągła presja nakładana na wzrost wynagrodzeń, drogie w obsłudze kredyty, rosnące ceny paliw i surowców to kolejne, coraz trudniejsze do pokonania schody, obecne w efektywnym planowaniu i rozsądnym rozdysponowaniu posiadanymi aktywami. Sytuacja dodatkowo komplikuje się, kiedy weźmiemy pod uwagę przykład firmy produkcyjnej, w której dodatkowo dochodzi problem wzrostu kosztów produkcji, braki w materiałach, permanentne trudności w utrzymaniu ciągłego łańcucha dostaw.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 80% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 100 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.