Eat. Sleep. Audit. Repeat. Audyt marketingowy krok po kroku

Ustrukturyzowanie pracy marketingu daje o 397% większe szanse na odniesienie biznesowego sukcesu (badanie Coschedule* 2019). Marketing analityczny zaczyna się jednak od audytu. Czym zatem jest? Jak go przygotować i przeprowadzić? Oto pełny przegląd wszystkich elementów, narzędzi i szablonów skutecznego audytu marketingowego.

MC_79_25.jpg

Zarówno praktyka biznesowa, jak i akademicka teoria są zgodne co do tego, że audyt jest KOMPLEKSOWYM, SYSTEMATYCZNYM, NIEZALEŻNYM I OKRESOWYM BADANIEM marketingu, którego celem jest ocena aktywów oraz działań marketingowych. Efektem tego badania ma być wynikowa analiza, będąca punktem wyjścia do PLANOWANIA (budowania strategii i planów marketingowych). Czyli mówiąc krótko: audyt to część STRATEGICZNEJ KONTROLI1, w której dokonujemy przeglądu CELÓW marketingowych, identyfikujemy RYZYKA i wskazujemy rynkowe SZANSE. Wszystko to poprzez badanie możliwie najszerszej materii – od analizy produktów, rynków, promocji, dystrybucji, po pracę samych marketerów czy analizę otoczenia rynkowego firmy. Audyt marketingowy to nic innego, jak systematyczny proces oceny strategii, struktury marketingu, podejmowanych działań oraz analizy potencjału przedsiębiorstwa. I tyle z teorii. Teraz czas przekuć to na praktykę!

Piece of cake?

Audyt marketingowy powinien być więc w założeniu:

  1. Kompleksowy Tzn. jego zakres musi wykraczać poza problematyczny obszar i dotyczyć faktycznie CAŁEGO marketingu. I to poczynając od struktury zatrudnienia w działach, przez strategie produktowe/cenowe, siłę sprzedaży, aż na konkretnych kampaniach kończąc. To nie jest szybki task, ale bardzo szerokie działanie (dlatego też trudne metodycznie).
  2. Niezależny Co jest oczywiste – nie powinny mieć na niego wpływ czynniki/osoby wewnątrz firmy. Często postuluje się, aby kompleksowe audyty zlecać firmom zewnętrznym, jednak nie oznacza to, że wewnętrzne działy controllingu nie mają kompetencji do jego przeprowadzenia. Wręcz przeciwnie!
  3. Systematyczny i okresowy Praktyka pokazuje, że zwykle audyt zleca się, gdy firma odnotowuje spadek zysków/rentowności, degresję popytu albo przy zmianach organizacyjnych w organizacji. W skrócie: audytuje się wtedy, gdy coś „nie działa”, aby zidentyfikować nieprawidłowości. I tu już mamy pierwszy błąd. Bo kontrola marketingowa powinna odbywać się regularnie i cyklicznie, aby nie dopuszczać do takich sytuacji. Anglicy mawiają, że An ounce of prevention is worth a pound of cure (jedna uncja prewencji jest warta funta lekarstwa) i trudno się z nimi nie zgodzić. Cykliczny, uporządkowany i spójny controlling marketingowy wykrywa problemy i kreuje dobre rozwiązania, zanim pojawią się spadki. Zwykle przyjmuje się, że kompleksowy audyt przeprowadza się co 3–5 lat, ale już niektóre jego elementy, np. badanie efektywności działań marketingowych, audyt strategii czy analiza operacyjnej działalności marketingu muszą być sprawdzane znacznie częściej.

Niestety, nie istnieje jeden prosty wzór dla audytorów. W każdej firmie będzie on bowiem wyglądał inaczej. Częściowo wynika to z określonej specyfiki branży, formy organizacji marketingu (w tym ilości działań outsourcingowanych do agencji czy innych jednostek), skali działania etc.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 84% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 100 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.