Polityka dywidendy w firmie

Każda firma powinna dążyć do tego, aby w pełni zaspokoić oczekiwania swoich właścicieli. Postulat ten musi więc także uwzględniać konieczność sprostania wymogom inwestorów odnośnie do poziomu i częstości wypłat dywidendy. Konstruując politykę wypłat dywidendy należy pamiętać o utrzymaniu struktury kapitału na optymalnym poziomie.

CIRZ_273_40.jpg

Dywidenda z jednej strony stanowi korzyść finansową akcjonariuszy, z drugiej zaś jest dodatkowym wydatkiem dla przedsiębiorstwa. Jest ona częścią zysku netto, która po jego podziale nie zostaje zatrzymana w firmie i dalej reinwestowana, lecz zostaje wypłacana (najczęściej w gotówce) właścicielom przedsiębiorstwa.

Rodzaje dywidend

W spółkach możemy mieć do czynienia z dwoma rodzajami dywidend:

  1. wypłacanymi posiadaczom akcji zwykłych oraz
  2. wypłacanymi posiadaczom akcji uprzywilejowanych.

W drugim z wymienionych przypadków chodzi o szczególne uprzywilejowanie co do wielkości wypłacanej dywidendy, niezwiązane jednak z pierwszeństwem pewnej grupy właścicieli w przypadku podziału zysku netto.

Dla dywidend dotyczących akcji zwykłych na każdą akcję przypada taka sama dywidenda – a zatem dzieli się łączną wielkość dywidendy uchwalonej przez walne zgromadzenie akcjonariuszy przez liczbę wszystkich akcji zwykłych.

W przypadku akcji uprzywilejowanych ich posiadacze posiadają znacznie szerszy wachlarz uprawnień:

  1. w okresach szczególnie dobrych wyników firmy mogą liczyć na dodatkową dywidendę,
  2. jeśli w ostatnich latach ze względu na kiepskie wyniki spółka nie wypłacała dywidendy, a wyniki ostatniego bieżącego okresu to usprawiedliwiają, posiadacze akcji uprzywilejowanych mogą otrzymać tzw. dywidendę skumulowaną, czyli obejmującą zarówno bieżącą wypłatę, jak i wypłatę zaległych dywidend,
  3. statut spółki może stanowić, że posiadaczom akcji uprzywilejowanych wypłacana będzie stała dywidenda, niezależnie od bieżąco realizowanych wyników spółki.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 95% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 100 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.