Pozycja kobiet w finansach

Wyniki badania opisane na łamach raportu Hays Poland „Kobiety na rynku pracy 2022” jednoznacznie pokazują, że w Polsce nadal nie można mówić o pełnej równości płci w sferze zawodowej. Dotyczy to zarówno trendów obserwowanych na całym rynku pracy, jak i w branży finansowo-księgowej. Co prawda, firmy coraz chętniej wdrażają politykę różnorodności i angażują się w inicjatywy zwiększające odsetek kobiet na stanowiskach kierowniczych. Jednak zmiany te albo zachodzą w zbyt wolnym tempie, albo ich rezultaty nie dla wszystkich są satysfakcjonujące.

MC_84_77.jpg

Świat finansów przez długi czas pozostawał domeną mężczyzn, podobnie jak funkcje dyrektorów finansowych w firmach. Z kolei role specjalistyczne oraz kadra zarządzająca średniego szczebla – na przykład stanowiska głównych księgowych – pozostawały raczej domeną kobiet. Nierzadko mieliśmy okazję zaobserwować, że kobiety w obszarze finansów w dużej mierze pełnią rolę wsparcia procesów oraz samej kadry zarządzającej. Zdecydowanie rzadziej zajmują natomiast stanowiska, na których mogą realnie wpływać na funkcjonowanie organizacji czy budowania jej długofalowej strategii.

Chociaż w branży finansowej – tak jak i na całym rynku pracy – zachodzą pozytywne zmiany, to ich tempo dla wielu osób jest niesatysfakcjonujące. Wyniki badania Hays pokazują, że kobiety wykonujące profesje finansowo-księgowe nie tylko rzadziej od swoich kolegów pełnią funkcje kierownicze i zarządcze, ale również częściej od nich mierzą się w karierze z trudnościami wynikającymi z ich płci.

Finansistki częściej napotykają przeszkody

Według badania Hays Poland opublikowanego na łamach raportu „Kobiety na rynku pracy 2022”, 53 proc. kobiet i 28 proc. mężczyzn napotkało w swojej karierze przeszkody wynikające z ich płci. W przypadku osób pełniących funkcje na pograniczu finansów i księgowości, wyniki te są jeszcze mniej optymistyczne, bowiem z tym stwierdzeniem zgodziło się aż 63 proc. finansistek oraz 36 proc. finansistów. Jeśli wgłębimy się w dane, specjalistki i menedżerki częściej niż ich koledzy doświadczają sytuacji, w których ich możliwości zawodowe są determinowane przez stereotypy, nieświadome uprzedzenia czy praktyki dyskryminacyjne.

Odpowiedzi finansistek biorących udział w badaniu Hays wskazują, że doświadczają one przypadków faworyzowania mężczyzn (56 proc.), kierowania się stereotypami w podejmowaniu decyzji o zatrudnieniu i awansie (51 proc.) oraz zakładania ich mniejszej dyspozycyjności (47 proc.). Kolejną zaskakującą statystyką jest fakt, że aż co trzecia specjalistka w dziedzinie finansów i księgowości jako przeszkodę wymieniła brak zaufania pracodawców do posiadanych kwalifikacji.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 76% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 100 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.