System informacji zarządczej przedsiębiorstwa - moda czy konieczność?

Informacja w przedsiębiorstwie stanowi podstawę podejmowania decyzji na wszystkich szczeblach zarządzania. Informacje kształtują świadomość o zjawiskach zachodzących w samej organizacji oraz jej otoczeniu. Informacje, rozumiane jako zinterpretowane dane, traktowane są współcześnie jako czwarty czynnik produkcji (oprócz ziemi, kapitału i pracy), dlatego to warto zastanowić się nad rolą systemu informacji zarządczej w przedsiębiorstwie.

Obecnie przedsiębiorstwa dysponują dużą liczbą informacji, przez co pojawiają się dylematy o wiarygodności danych czy jakości informacji pochodzących z poszczególnych źródeł, a także ich rzeczywistej przydatności. Wydaje się, że w dobie globalizacji nie jest możliwe zarządzanie przedsiębiorstwem z pominięciem informacji, która powinna być aktualna, rzetelna i dostarczona na czas. Aby działalność gospodarcza była efektywna i skuteczna, niezbędne jest zbudowanie odpowiedniego systemu zarządzania przedsiębiorstwem. Żeby można było skutecznie realizować zadania, należy w ramach zarządzania dostarczać informacji w celu realizowania takich funkcji, jak:

  • planowanie,
  • organizowanie,
  • motywowanie,
  • kontrolowanie.

Zgodzić się należy z E. Nowakiem (Nowak, 2016), że: „realizacja funkcji zarządzania jest związana z koniecznością podejmowania decyzji. To z kolei powoduje ciągłe zapotrzebowanie na informację, (…) bez posiadania odpowiednich zasobów informacyjnych nie można podejmować trafnych decyzji, a w konsekwencji nie można skutecznie zarządzać przedsiębiorstwem”.

Przygotowanie informacji na potrzeby wspomagania procesu zarządzania organizacją odbywa się w procesie informacyjnym, który jest postępowaniem wieloetapowym. Podstawowe fazy tego procesu przedstawiono na rysunku 1.

System informacyjny stanowi zestaw metod, instrumentów i reguł, za pomocą których można weryfikować, analizować i podejmować decyzje na podstawie danych. Do elementów systemu informacyjnego zalicza się między innymi:

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 84% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 100 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.