Analiza wąskich gardeł
Niemal wyłącznym kryterium w rozważaniach dotyczących ulepszenia programu produkcji i sprzedaży są koszty. Przy tej okazji zaniedbuje się wyznaczanie celów zorientowanych na zysk. Dla ulepszenia planowania programu produkcji same rozważania na temat kosztów są niewystarczające. Trzeba również uwzględniać ich skutki dla przychodów ze sprzedaży i dla marż pokrycia. Często pojawiające się „wąskie gardło” to jak sprzedać to, co się wyprodukowało, lub co można byłoby wyprodukować, gdyby ktoś chciał to kupić i za to zapłacić tak, aby wygenerować zysk. W praktyce mogą występować dwie podstawowe przyczyny „wąskiego gardła”:
* mamy do czynienia z produkcją jednostopniową, ale istniejące moce przerobowe nie wystarczają do wytworzenia maksymalnych, dających się sprzedać ilości wszystkich produktów z dodatnią marżą pokrycia,
* produkcja jest wielostopniowa, ale wąskie gardło występuje tylko w jednej fazie procesu produkcyjnego, ponieważ moc przerobowa w tej fazie nie wystarcza do wytworzenia wszystkich produktów.