Rozszerzone planowanie i analiza (xP&A) jako kolejny etap ewolucji finansów

Z pewnością każdy specjalista z zakresu finansów słyszał nie raz hasło FP&A, czyli planowanie i analiza finansowa (z ang. Financial Planning & Analysis). Jest to zbiór działań związanych z prognozowaniem, planowaniem, budżetowaniem i analizą, które wspierają główne decyzje biznesowe firmy i ogólną kondycję finansową. W 2020 Gartner po raz pierwszy przedstawił koncepcję xP&A (z ang. Extended Planning and Analysis), czyli rozszerzonego planowania i analizy. Czym jest xP&A? Jakie są kluczowe korzyści wynikające z wdrożenia xP&A? O tym i nie tylko w niniejszym artykule.

C24_2_s.6.jpg

Koncepcja xP&A

Próbując zdefiniować xP&A w największym możliwym skrócie można powiedzieć, że xP&A to podejście do planowania, które wykorzystuje najlepsze możliwości planowania i analizy finansowej (FP&A), takie jak ciągłe planowanie, zaawansowane analizy, prognozowanie oraz monitorowanie wydajności i rozszerza je w całym przedsiębiorstwie. Zgodnie z raportem Gartnera z 2020 roku do roku 2024 aż 70% nowych projektów FP&A miało stać się de facto projektami xP&A, rozszerzającymi zakres poza finanse w stronę całej organizacji.

By lepiej zrozumieć koncepcję xP&A spójrzmy na przykładowy sposób funkcjonowania przedsiębiorstwa. Na końcowy wynik firmy mają wpływ różne działy, jak chociażby dział sprzedaży, marketingu, kadr czy zakupów. Każdy z tych działów tworzy swoje własne plany operacyjne, np. sprzedaż opracowuje plan realizacji swoich celów. Plany te powstają w odrębnych pionach, z wykorzystaniem różnych narzędzi planistycznych. Żadnego działu nie interesują wzajemne zależności. Co jednak, jeśli dział sprzedaży przekroczy swoje cele? Czy linia produkcyjna będzie na to gotowa i czy będzie na miejscu odpowiedni personel?

W tym miejscu dochodzimy do xP&A, którego podstawą jest łączenie planów na potrzeby identyfikacji potencjalnego wpływu ich realizacji na inne działy. To umożliwia z kolei organizacji szybkie reagowanie oraz dostosowania do okoliczności. To mogą być różne sytuacje. Zarówno pozytywne, jak niespodziewany sukces nowego produktu, jak i negatywne, jak zakłócenia w łańcuchu dostaw. Kluczem do sukcesu jest tutaj szybka reakcja i zmiana planu przy zgraniu wszystkich pozostałych. Koncepcja xP&A nie ogranicza się jednak tylko do wzajemnej synchronizacji planów operacyjnych — zostają one również zgrane z celami finansowymi i strategicznymi. To z kolei pomaga dyrektorom finansowym oraz ich podwładnym w kompleksowym prognozowaniu, monitorowaniu oraz ocenie sytuacji. Dzięki temu dział finansów występuje w takiej roli, w jakiej by zarząd oczekiwał, czyli jest solidnym doradcą w zakresie strategii.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 69% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 100 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.