Uproszczona sprawozdawczość finansowa mikro i małych jednostek w świetle ustawy o rachunkowości

W przypadku podmiotów prowadzących działalność w mniejszym zakresie zasadność realizacji wybranych obowiązków sprawozdawczych budzić może pewne wątpliwości. Warto się zatem zastanowić, czy obciążenia wynikające z przeprowadzonych procedur sprawozdawczych są współmierne do osiąganych dzięki nim efektów informacyjnych?

efficient-businessman-answering-a-phone-call-xs.jpg

Założenia i kierunek zmian ustawowych

Problem związany z ponoszeniem dodatkowych kosztów administracyjnych, wynikających m.in. z potrzeby wykorzystywania złożonych systemów finansowo-księgowych, został dostrzeżony na forum europejskim.

Dnia 26 czerwca 2013 roku przyjęto dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady nr 2013/34/UE w sprawie sprawozdań finansowych, skonsolidowanych sprawozdań finansowych i powiązanych sprawozdań niektórych jednostek. Regulacja ta ma przyczynić się m.in. do uproszczenia struktury i zakresu informacji wymaganych od jednostek prowadzących działalność gospodarczą w mniejszym zakresie, tak aby nadmiernie nie obciążać ich wymogami sprawozdawczymi. Prawo skorzystania z odpowiedniego zakresu przewidzianych w dyrektywie uproszczeń uzależniono od zaklasyfikowania przedsiębiorstwa do wyodrębnionej grupy mikro, małych, średnich i dużych jednostek. Wskazana wyżej dyrektywa nałożyła na polskiego ustawodawcę obowiązek implementacji odpowiednich regulacji upraszczających procedury rachunkowe do 20 lipca 2015 r. Dnia 11 lipca 2014 r. przyjęto ustawę o zmianie ustawy o rachunkowości, sankcjonując uproszczoną procedurę sprawozdawczą w przedsiębiorstwach klasyfikowanych do grupy jednostek mikro. Obecnie, dla zwiększenia kręgu jednostek gospodarczych mogących korzystać z wprowadzanych stopniowo uproszczeń, procedowana jest kolejna zmiana w prawie bilansowym.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 91% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 100 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.