Compliance w Polsce

 „Rozwój polega na tym, że nieliczni przekonują wielu. Nowe myśli muszą się gdzieś pojawić, zanim będą mogły stać się poglądami większości” (Frederic August von Hayek,Konstytucja wolności). Jeśli chodzi o compliance, jest podobnie – jesteśmy na etapie przekonywania, że warto. Rozmowa z MAŁGORZATĄ B. BOROWA, prezes Fundacji Rozwoju Compliance (FRC).

Jest nas niewielu, ale perspektywa rozwoju świadomości okazuje się na tyle kusząca, że warto stanąć po stronie nielicznych, z wiarą w lepsze, bardziej cywilizowane i przewidywalne, oparte na zdrowych regulacjach państwo prawa. W taki właśnie sposób zdefiniowaliśmy misję Fundacji Rozwoju Compliance (dalej: FRC).

Funkcja compliance jest stosunkowo nowa na naszym rynku. Jak można ocenić znajomość compliance w polskich przedsiębiorstwach?

Na polskim rynku świadomość dotycząca compliance stale wzrasta. Pierwszymi organizacjami, które wprowadziły compliance ze względu na obowiązujące ich przepisy wykonawcze w tym zakresie, były firmy z branży finansowej i ubezpieczeniowej, a także przedsiębiorstwa farmaceutyczne. Compliance jest również nieodłącznym elementem zarządzania firmami będącymi filiami korporacji zagranicznych, np. amerykańskich bądź niemieckich, automatycznie podlegających przepisom wewnętrznym danego koncernu. Z naszych dotychczasowych obserwacji wynika jednak, że także coraz więcej firm polskich jest zainteresowanych tematyką compliance i tym, jakie korzyści może przynieść wdrożenie tzw. Compliance Management System (CMS)1. Spostrzeżenia te bazują jak dotychczas wyłącznie na obserwacjach i rozmowach z przedstawicielami tych organizacji. Dlatego w przyszłości planujemy wraz z Fundacją Rozwoju Compliance (FRC), którą mam zaszczyt kierować, przeprowadzenie ankiety. Pozwoli nam to nie tylko udokumentować aktualny stan świadomości compliance w Polsce, ale z czasem również obserwować jej rozwój.

Mówiąc o znajomości compliance wśród przedsiębiorstw w naszym kraju, nie możemy zapominać o stosunkowo młodej, bardzo ambitnej i dobrze wykształconej kadrze, szukającej nowych możliwości rozwoju. Ci młodzi ludzie wykazują ogromne zainteresowanie tą tematyką i są bardzo ważnym nośnikiem rozwoju compliance w Polsce.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 91% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 100 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.