Wpływ czynników pozacenowych na wycenę ryzyka za pomocą modelu Wartości Narażonej na Ryzyko

Jednym z podstawowych zagadnień w codziennej pracy banku jest pomiar podejmowanego ryzyka rynkowego. Taka motywacja doprowadziła do powstania w 1989 r. w banku J.P. Morgan metodologii Value at Risk. W ostatnich latach model Wartości Narażonej na Ryzyko (Value at Risk, VaR) stał się podstawowym narzędziem pomiaru ryzyka inwestycji.

Mimo pojawiających się zarzutów dotyczących błędnych założeń w podstawie tej koncepcji - związanych z nieuwzględnianiem przez modele Value at Risk zdarzeń bardzo rzadkich, lecz powodujących znaczącą zmianę warunków rynkowych – lub też innych niedostatków, takich jak np. niedostateczne uwzględnienie ryzyka braku płynności1, modele VaR pozostają najczęściej używaną miarą ryzyka. Wynika to z uniwersalności tego rodzaju kwantyfikacji pozwalającej nie tylko w sposób porównywalny przedstawić ryzyko różnych typów instrumentów finansowych, lecz także syntetycznie opisać ryzyko portfela złożonego z wielu rodzajów instrumentów. O ciągłej popularności tej miary świadczyć może wykorzystanie jej przez instytucje nadzoru rynków finansowych (Komitet Bazylejski)2 zarówno w Europie, jak i w USA do wyznaczania kapitałów rezerwowych instytucji finansowych. Nawet po doświadczeniach ostatniego kryzysu VaR pozostaje główną metodą pomiaru VaR, a zazwyczaj konserwatywne instytucje nadzorcze nie zniechęcają do korzystania z niej, lecz szukają sposobów udoskonalenia, czego dowodem są zmiany wprowadzone w lipcu 2009 r. do dokumentów Bazylei II opisujących ryzyko rynkowe3.

Miary ryzyka

Wraz ze wzrostem liczby instrumentów finansowych oraz intensywności handlu nimi konieczny stał się precyzyjny pomiar ryzyka, które niosą. Instytucje, których głównym zajęciem jest działalność inwestycyjna, zaczęły poszukiwać sposobów na określenie wielkości potencjalnej straty oraz prawdopodobieństwa jej wystąpienia. Pierwsze miary ryzyka opierały się na prostych statystycznych własnościach, takich jak odchylenie standardowe czy wariancja, natomiast dziś ewoluują one w stronę coraz bardziej wyrafinowanych statystycznych koncepcji.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 85% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 100 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.