Optymalizacja procesów logistycznych w przedsiębiorstwie z wykorzystaniem rachunku kosztów działań – cz. 2

Rachunek kosztów działań jest uniwersalnym narzędziem, służącym zarządzaniu, mającym zastosowanie do mapowania przepływów materiałowych i analizy kosztów. Ma na celu znalezienie rzeczywistego związku przyczynowo-skutkowego pomiędzy ponoszonymi kosztami i uzyskiwanymi wynikami oraz przedstawienie tych faktów w formie obliczeń w taki sposób, aby wyniki były jak najbliższe rzeczywistości.

CIRZ_6_2021_20.jpg

Metoda rachunku kosztów działań w pierwszej kolejności definiuje strukturę procesów biznesowych, a następnie poszczególnych działań. Rachunek kosztów działań koncentruje się przede wszystkim na poprawnie przypisanych kosztach ogólnych, które często są alokowane na podstawie kosztów bezpośrednich lub bezpośrednio przepracowanych godzin. W artykule pokazane zostały możliwości wykorzystania rachunku kosztów działań do lepszej kalkulacji kosztów logistycznych magazynowania u dostawcy.

Jednym z podstawowych założeń przy planowaniu usług logistycznych jest kwestia tworzenia wartości nie tylko dla klienta końcowego, ale dla wszystkich zainteresowanych stron, w tym dla uczestników danego łańcucha dostaw. Warunkiem wstępnym oceny efektywności wszystkich działań jest monitorowanie kosztów w ramach łańcucha dostaw, w tym także u dostawców usług logistycznych.

Pomimo świadomości przyjęcia powyższych założeń, stale rosnącej wiedzy managerskiej, dążenia kierownictw firm do efektywnego zarządzania procesami – zastosowanie metodyki ABC (Activity Based Costing) pochłania niewiele uwagi w świecie logistycznym, zwłaszcza, jeżeli porównamy to do takich czynników, jak gwałtownie rozwijająca się technologia, wzrost znaczenia e-commerce, czy też tworzenie rozwiązań dystrybucji wielokanałowej (omnichannel), które pochłaniają większość zasobów kreatywnych w obszarach łańcuchów dostaw. Nie umniejsza to jednak rangi posiadania efektywnego rachunku kosztów działań.

Zdefiniowanie procesów logistycznych w przedsiębiorstwie

Podstawowym krokiem, służącym monitorowaniu i ocenie kosztów logistycznych w celu wspomagania procesów decyzyjnych jest zdefiniowanie procesów logistycznych, gdzie dane koszty alokowane są do całkowitych kosztów logistyki i przypisywane poszczególnym obiektom kosztowym, takim jak działy, procesy, zlecenia, usługi, produkty etc.

Magazynowanie (oraz transport) to integralne części procesu logistycznego, a kwestią kluczową jest efektywne wykorzystanie zarówno czasu, jak również przestrzeni magazynowej oraz ładunkowej, z naciskiem na wszelkie czynności magazynowe, transportowe i pomocnicze, takie jak przyjęcie towaru do magazynu, składowanie, montaż (coraz częściej zacierające się przyporządkowanie tych czynności do procesów produkcyjnych lub logistycznych), kompletowanie, pakowanie, realizacja zleceń, załadunek oraz dostawa do klienta.

W coraz bardziej konkurencyjnym otoczeniu biznesowym jasne staje się, że tylko przedsiębiorstwa, które mają aktualny oraz dokładny pomiar kosztów na poziomie poszczególnych działań, przypisane do klienta czy produktu, są w stanie efektywnie konkurować, a w ostatecznym rezultacie budować przewagę konkurencyjną, pozwalającą im przetrwać w dłuższym horyzoncie czasowym.

Magazyn czasami postrzegany jest jako „węzeł” w systemie logistycznym. W tym ujęciu wstrzymuje on lub przerywa przepływ towarów. Takie podejście do operacji magazynowych i samej powierzchni magazynowej powoduje negatywne nastawienie do kosztów, związanych z utrzymywaniem zapasów, co z kolei pociąga za sobą dążenie do ich obniżenia lub wręcz wyeliminowania, co czasami prowadzić może do katastrofalnych skutków, wyrażających się brakiem komponentów do produkcji, niemożliwością realizacji zamówień, brakami towarowymi oraz różnorodnymi karami. Na przeciwnym biegunie możemy zauważyć tendencję do traktowania magazynu jako miejsca gwarantującego ciągłość produkcji oraz sprzedaży (100% realizacji), co za sobą pociąga utrzymywanie wysokich stanów magazynowych, czemu często towarzyszą duże straty finansowe. Większość przedsiębiorstw znajduje się pomiędzy tymi dwoma skrajnymi podejściami, dążąc do składowania towarów w takich ilościach, aby koszty magazynowania zostały zrekompensowane korzyściami, wynikającymi z utrzymywania zapasów.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 82% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 100 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.