A perfect storm

App attacks, cryptojacking, ping of death (the send­ing of a malicious ping to a computer), zero-day vulnerabilities – the A-Z of cybersecurity threats is constantly growing. New menaces emerge almost daily, the number of attacks is increasing, and no individual or organisation is invulnerable. ‘It is no longer a case of if you will be attacked, but when,’ says Geraldine Magarey, thought leadership and research leader at CA ANZ. A perfect cyber storm is brewing, and CFOs need to understand and mitigate the associated risks.

MC_67_91.jpg

There are signs, however, that many CFOs and their finance teams see cybersecurity as somebody else’s problem. Recent global research among more than 1,500 members of ACCA and CA ANZ found low levels of cyber risk awareness. ‘CFOs often regard cyber risk as a technology issue, not a governance or business issue,’ says Magarey. The research, Cyber and the CFO (link at the end of the article), a joint report with Optus Macquarie University Cyber Security Hub and Singtel Optus, indicated that cyber threats did not register prominently, except perhaps where privacy was more front of mind as a result of recent legislation.

You are not alone

Responsibility for managing and mitigating cyber risk does not rest solely on the CFO’s shoulders. ‘It is the collective responsibility of the C-suite,’ says Clive Webb, senior insights manager at ACCA. But CFOs are becoming more involved in operational crisis planning as operating models evolve. ‘As more businesses are cloud-enabled and more technology resources are third-party hosted, technology looks less like an operational domain in its own right and more like a strategic operational issue,’ says Webb. Failing to respond to this trend can have dire op­erational and financial consequences.

Trying to recover after an adverse cyber incident such as a data breach or ransomware attack can be complex and time-consuming. Money spent trying to remediate damage – to data, systems, relationships with customers and suppliers, and the reputation of the business – can quickly mount up. Then you need to factor in opportunity cost and loss of revenue due to downtime. ‘Cybersecurity is a business issue, not a technology issue. CFOs need to understand and act on this,’ says Webb, because the damage a cyber attack can cause is determined by how well prepared an organisation is.

 

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 66% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 100 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.