Analiza finansowa projektu inwestycyjnego przy użyciu MS Excel – case study

Analiza finansowa to podliczenie wszystkiego, co wiadomo na temat biznesu, za pomocą liczb i sprawdzenie, czy opłaca się go rozpocząć. Im lepiej znamy branżę, tym łatwiej jest przeprowadzić szczegółową analizę, a tym samym poprawnie odpowiedzieć na pytanie, czy warto zainwestować w biznes, czy należy coś w nim zmienić albo w ogóle zainwestować w inne przedsięwzięcie.

info_8_formatowanie_warunkowe.jpg

W tym artykule zajmiemy się analizą finansowej fikcyjnej firmy Koszultex zajmującej się nadrukami na ubraniach, która chce kupić maszynę drukującą na różnych (innych niż ubrania) nawierzchniach (drewno, plastik, ceramika itp.).

Na analogicznej zasadzie mogą Państwo przeprowadzić analizę podobnych przedsiębiorstw, należy jednak pamiętać, że każda nisza rządzi się swoimi prawami, dlatego niniejszy artykuł nie porusza wszystkich możliwych aspektów. Jego zadaniem jest przybliżenie Państwu analizy finansowej na tyle, żeby można było zrozumieć najważniejsze związane z nią pojęcia.

Nakłady na środki trwałe (zakup maszyny)

Firma chce kupić maszynę za 40 000 zł. Tu pojawia się pierwszy problem – nie ma wystarczającej ilości pieniędzy na jej zakup, dlatego będzie się posiłkować pożyczką od banku. Z własnych środków może przeznaczyć 10 000 zł, czyli 25% potrzebnej kwoty, a pozostałe 75% (30 000 zł) pożyczy od banku na 14% w skali roku.

Może się pojawić pytanie, czy warto pożyczać pieniądze na inwestycję. To zależy od późniejszych wyliczeń, ale należy założyć, że tak. Przy inwestowaniu przyjmuje się, że lepiej ryzykować pieniędzmi banku niż własnymi.

Amortyzacja

Przy zakupie maszyny (środka trwałego) pojawia się w wyliczeniach pozycja amortyzacji. Przyjmujemy tutaj amortyzację w wysokości 10% w skali roku, czyli maszyna do nadruków zamortyzuje się po 10 latach. Inwestycję chcemy analizować przez pięć lat, więc przez cały ten okres będą występować „koszty” amortyzacji, czyli takie, które funkcjonują tylko na papierze – zmniejszają one kwotę podatku, ale nie powodują wypływu pieniędzy z firmy.

Dane i założenia inwestycji

Na początku artykułu wspominałem, że im lepsza znajomość branży, tym łatwiej przeprowadzić analizę finansową inwestycji. Wynika to głównie z faktu, że mamy dużo poprawniejsze założenia na temat biznesu, np. wynikające z doświadczeń. Niektóre kwestie bardzo łatwo przewidzieć, np.: prowizje banku, pensje pracowników itp., ale wiele spraw jest niejednoznacznych, więc w założeniach staramy się jak najlepiej przewidzieć przyszłość.

Część początkowych danych opisano krótko powyżej. W tabeli 1 wypisano pozostałe założenia w Excelu. Nie uwzględniono poszczególnych wyliczeń, typu: koszty zmienne jako różne koszty materiałów do nadruku, wysyłki, serwis, nieudane nadruki itp., ale warto pamiętać, że takie szczegóły mogą ułatwić stworzenie bardziej realnych założeń.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 85% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 100 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.