CFO w świecie VUCA

Żyjemy w świecie VUCA, czyli rzeczywistości pełnej zmienności, niepewności, złożoności i niejednoznaczności. Dowodem niepewności może być pandemia czy wysoka inflacja, a symbolem zmienności tempo digitalizacji świata, jaki znamy. W kontekście ostatnich zdarzeń i wyzwań zmieniającego się świata szczególnie istotna dla organizacji staje się rola CFO, czyli dyrektora finansowego. Elastyczność w działaniu i umiejętność dostosowania do zmieniającego się świata wydaje się być kluczowa w świecie VUCA.

C24_022023_31.jpg

Kluczowe wyzwania stojące przed CFO

Jak wynika z badania przeprowadzonego przez EY 60% CEO firm działających w Polsce ma mniejsze lub większe wątpliwości co do przygotowania CFO do wyzwań, jakie stoją przed przedsiębiorstwem w najbliższych latach1. Natomiast 43% ankietowanych zdecydowanie ufa CFO i uważa, że jest on gotowy, by sprostać wyzwaniom. Mowa tu głównie o compliance, digitalizacji raportowania, cyfrowej transformacji działów podatkowo-księgowych czy zarządzaniu organizacją coraz bardziej opierającą się o pracę zdalną lub hybrydową. W dalszej części artykułu szczegółowo opisano kluczowe wyzwania, z jakimi mierzy się obecnie dyrektor finansowy.

Compliance i dynamiczne zmiany przepisów

Pierwsze wyzwanie stojące w najbliższym czasie przed CFO to compliance, które, jak wynika z badania EY, aż 84% dyrektorów finansowych z Polski wskazuje jako priorytet na najbliższe 3 lata (przy zaledwie 27% w reszcie świata)2. Stanowi to problem dla CFO, gdyż zamiast poszukiwać oszczędności i usprawniać organizację, musi on skupiać się na regulacjach i dostosowywaniu się do kolejnych zmian w przepisach. Postrzeganie akurat obszaru compliance jako priorytetu może wynikać z polskiej rzeczywistości w tym zakresie, czyli dynamicznych zmian przepisów podatkowych oraz poziomu ich skomplikowania.

Co więcej, jak wskazuje badanie, w „optymalnych warunkach 47% alokowanego czasu powinno być poświęcone kwestii compliance, a 53% na inne działania wspierające wzrost firmy”. Natomiast w rzeczywistości aż 81% czasu i zasobów poświęca się właśnie dostosowaniu do przepisów i regulacji, a pozostały czas na planowanie, analizy czy wspieranie bieżącej działalności, co powinno być kluczowe. Statystyki te pokazują dobitnie, gdzie leży problem i dlaczego akurat compliance jest tak często wskazywany jako kluczowy obszar na najbliższe lata.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 78% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 100 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.