Jak i dlaczego zarejestrować znak towarowy

Poblem: Rozpoczynam działalność gospodarczą - produkcję materiałów biurowych. Wymyśliłem nazwę i logo. Chcę być rozpoznawalny wśród klientów. Słyszałem, że powinienem zarejestrować znak towarowy, ale nie bardzo wiem, co nim jest: nazwa, logo, jakiś slogan? Czy rejestracja jest konieczna?

RADA

Rejestracja znaku towarowego jest dobrowolna. Jest jednak korzystna dla tego, kto zamierza ze znaku towarowego korzystać i czerpać z niego zyski. Znak towarowy to nic innego jak oznaczenie towaru wiążące jego pochodzenie z danym przedsiębiorcą. Aby znak towarowy korzystał z ochrony prawnej, należy go zgłosić w Urzędzie Patentowym.

UZASADNIENIE

Znak towarowy zwiększa wartość rynkową i renomę firmy. Pozwala budować zaufanie nie tylko wśród klientów, lecz także potencjalnych partnerów lub inwestorów. Stąd o znak towarowy należy dbać szczególnie, a jego odpowiednie zabezpieczenie stanowi w rzeczywistości istotną inwestycję.

Jedną z podstawowych funkcji znaku towarowego jest odróżnianie towarów pod względem ich pochodzenia. Znak towarowy ma bezpośrednio odnosić się do towaru lub usługi określonego przedsiębiorcy. Ma wskazywać na jego pochodzenie od konkretnego przedsiębiorcy. Ma w końcu budować skojarzenia pomiędzy towarem a przedsiębiorcą tak, aby konsument, kierując się tymi skojarzeniami, mógł dokonać wyboru towaru pochodzącego od tego, a nie innego przedsiębiorcy (por. wyrok NSA w Warszawie z 17 listopada 2016 r., sygn. akt II GSK 872/15).

Jak jeszcze bardziej zwiększyć wartość rynkową firmy, uatrakcyjnić markę w oczach odbiorców, spopularyzować ją i uwiarygodnić? Należy zarejestrować znak towarowy. W ten sposób nie tylko uzyskuje się wspomniane korzyści, ale też wyłączność na jego używanie. Zarejestrowanie znaku i uzyskanie prawa ochronnego pozwala zmniejszyć ryzyko naruszeń, a jeśli już do nich dojdzie - ułatwi dochodzenie roszczeń.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 78% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 100 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.