Skuteczność prognoz w raportowaniu wyników

Jesień to w wielu firmach pora roku, która nierozerwalnie kojarzy się z procesem budżetowania. Bliskość końca roku sprzyja większej przewidywalności ostatecznego wyniku rocznego formułowanego w postaci zaktualizowanych forecastów.

Na podstawie wyników trzeciego kwartału formułowane są również budżety na lata kolejne. Ten cykl powtarza się niezmiennie i niezmiennie powtarzane są te same pytania. Czy nasze prognozy były trafione? Jakie były główne przyczyny odchyleń? Co możemy zmienić, aby zwiększyć efektywność planowania?
Pomijając skomplikowaną aparaturę inżynierii finansowej wykorzystywanej w procesie prognozowania sprawozdań finansowych, budżet można streścić w trzech krokach:

  1. Prognozowanie sprzedaży.
  2. Prognozowanie wykorzystania zasobów.
  3. Przygotowanie sprawozdań wynikowych (finansowych).

Odchyleń pomiędzy wykonaniem rzeczywistym a planem należy upatrywać w tych trzech obszarach. Kluczowa jest tutaj prognoza sprzedaży produktów lub usług oferowanych przez firmę. Pod tym pojęciem rozumiemy też wszelkie plany dotyczące polityki cenowej.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 83% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 100 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.