Zarządzania kosztami OPEX

Coraz więcej firm poszukując poprawy wyników, aktywnie zarządza OPEX. Kompetencje w zakresie kontroli i zarządzania są przekazywane do działu controllingu, który współpracując z działami bezpośrednio generującymi te koszty, bliżej przygląda się zasadności ich ponoszenia i możliwości ograniczania, jeśli nie wpłynie to na zdolność do generowania przychodów. Na pewno wprowadzenie takich zmian z początku nie będzie łatwe...

cirz_10_26.jpg

Ludzie przyzwyczajeni do ponoszenia pewnych wydatków mogą niechętnie współpracować. Jednak po pewnym czasie sami zauważą, że pewne koszty były generowane na skutek złych nawyków lub po prostu braku wiedzy, że można coś zrobić taniej. W naszym artykule przeanalizujemy przykład działu handlowego. Na jego podstawie zaprezentujemy, jak rejestrować te koszty, jak je kontrolować i jakie narzędzia wykorzystywać do ich lepszego monitoringu.

Co zaliczamy do kosztów OPEX

OPEX (ang. operating expenditures) to wydatki ponoszone na utrzymanie i realizowanie funkcji przedsiębiorstwa. Mogą one dotyczyć produktu, działu czy całych systemów. Są to typowe koszty operacyjne, które w większości przypadków stanowią koszt uzyskania przychodu. Ponosi się je po to, aby firma mogła realizować swoje cele. Nie znaczy to, że wszystkie są niezbędne. Najprościej mówiąc, są to koszty ponoszone w wyniku codziennej działalności firmy.

Do typowych kosztów OPEX zalicza się:

wynagrodzenia,

koszty zakupu materiałów biurowych,

koszty paliwa,

ubezpieczenia,

koszty delegacji,

opłaty leasingowe,

podatki i opłaty.

Oczywiście bezpośrednie obniżenie OPEX w krótkim terminie spowoduje wzrost wyniku finansowego. Należy jednak również uwzględniać ich wpływ na perspektywę średnio- i długoterminową.

Przykład

Jeśli ograniczymy wydatki na paliwo dla przedstawicieli handlowych, może to spowodować, że zmniejszą oni liczbę wizyt w sklepach, przez co nie będą w stanie zapewnić pełnej dostępności produktów. Z drugiej strony należy również ocenić, czy obecny model pracy handlowców nie jest zbyt kosztowny i czy nie lepszym rozwiązaniem byłoby wprowadzenie zdefiniowanych na dany dzień tras, które zapewniają dobry serwis sklepów, jednocześnie optymalizując koszty.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 86% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Wybierz abonament już od 100 zł miesięcznie Pokaż abonament
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 100 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.