Controlling projektów informatycznych. Jak planować i raportować wykorzystanie zasobów?

Istotnym kryterium oceny projektów inwestycyjnych są od wielu lat mierniki finansowe. Tworzą one podstawę do oceny, weryfikacji i selekcji projektów, głównie za pomocą wyliczonych wielkości finansowych – umożliwiają przedstawienie projektów w postaci rankingów. Ci, którzy mają pomysł na nowe produkty bądź usługi skupiają swoją uwagę przede wszystkim na danych finansowych. Przygotowują business case według ustrukturyzowanej metody, co pozwala wyliczyć wskaźniki finansowe, takie jak: NPV, IRR, PB itd. Na podstawie tak wyliczonych wartości wskaźników finansowych mogą przystąpić do dalszej analizy i oceny projektów. Najczęściej po tym etapie następuje pierwsza selekcja projektów o najwyższych parametrach finansowych – co nie zawsze oznacza, że są to projekty najistotniejsze dla firmy.

CiRZ_5_7.jpg

Obecnie skupianie uwagi przy analizie przedsięwzięć inwestycyjnych tylko na parametrach finansowych jest niewystarczające i coraz powszechniejsze jest przekonanie, że pomiar osiągnięć powinien obejmować także aspekty niefinansowe i jakościowe, takie jak: zadowolenie klientów, lojalność, użyteczność, funkcjonalność, intuicyjność, elastyczność działania, innowacyjność. Niezbędne jest także skupienie uwagi na pomiarze przedsięwzięć w ujęciu pełnym/całościowym dla organizacji, czyli w perspektywach zarówno wewnętrznej, jak i zewnętrznej.

Podstawowe zasady

W przypadku projektów informatycznych powinniśmy również brać pod uwagę różne czynniki i parametry analizy. Rozpocząć należy od celu, założeń biznesowych i ogólnych harmonogramów, następnie dokonuje się szacowania potencjalnych korzyści z wdrożenia rozwiązania (dodatkowe przychody bądź redukcja kosztów, utrzymanie marży itd.). W kolejnym kroku pozyskujemy dane o kosztach, zarówno zewnętrznych, jak i wewnętrznych oraz inne niezbędne dane do przygotowania oceny finansowej projektu informatycznego. Oczywiście jest to wstęp prezentujący podstawowe mechanizmy, który należy dostosować do własnych potrzeb, w zależności od dojrzałości danej organizacji.

Obecnie rozwiązania informatyczne wkraczają praktycznie we wszystkie procesy w firmach. Jest to efekt wykorzystania coraz bardziej zaawansowanych rozwiązań, przyspieszenia realizacji procesów, optymalizacji wykorzystania zasobów ludzkich oraz poprawy konkurencyjności firmy. Brak nowoczesnych rozwiązań informatycznych wiąże się najczęściej z obsługą procesów manualnie przez personel spółki, co w obecnych realiach biznesowych generuje większe koszty (presja waloryzacji wynagrodzeń), a w konsekwencji wydłuża się sama obsługa procesu.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 84% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 100 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.