Dlaczego firmy boją się chmur?

Według raportu firmy analitycznej Frost & Sullivan „Navigating an Era of Global Digital Transformation – A Customer Perspective”, największymi barierami dla adopcji rozwiązań chmurowych są obawy związane z bezpieczeństwem i utratą kontroli nad systemami. Obawy o bezpieczeństwo i utratę kontroli blokują wdrożenia technologii chmurowych.

INFO_04_05.jpg

W badaniu zrealizowanym przez Frost & Sullivan, w grupie 1980 osób odpowiedzialnych za podejmowanie decyzji informatycznych w firmach z całego świata, migracja do chmury została wskazana jako jedno z trzech najważniejszych wyzwań IT w trzech najbliższych latach przez 27 proc. respondentów. Co dość zaskakujące, średnie i duże firmy zdecydowanie częściej uznawały chmurę za swój priorytet w porównaniu z małymi przedsiębiorstwami.

Według badań Frost & Sullivan firmy przeniosły do chmury już 25 proc. lub więcej wykorzystywanych aplikacji. Generalnie są raczej zadowolone ze swojej decyzji, a jako podstawowe jej zalety wymieniają: możliwość przechowywania ogromnej ilości danych oraz elastyczność przy nagłych zmianach popytu. Natomiast głównymi czynnikami blokującymi migrację do chmury firmy są: potrzeba kontroli nad własnymi systemami komunikacyjnymi i obawy związane z bezpieczeństwem usługi.

Jak mówi Marcin Grygielski (dyrektor regionalny na rynek Europy Środkowej i Wschodniej w firmie Interactive Intelligence), „rynek technologii chmurowych, choć osiągnął już wysoką dojrzałość po stronie dostawców rozwiązań, wciąż wymaga dużej edukacji potencjalnych użytkowników.”

Większość małych firm w Polsce skupia się na najbardziej oczywistych i wydajnych z punktu widzenia sprzedaży projektach, nie zastanawiając się w ogóle nad korzyściami nowoczesnych, medialnie nagłośnionych technologii. Przebija tu kompleks niewielkiej skali: „Słyszałem o tym, ale takiej małej firmy jak moja globalne trendy rynkowe na pewno nie dotyczą.” A to nieprawda! Chmura jest idealnym rozwiązaniem dla sektora MSP, dzięki niskiej barierze inwestycyjnej, dobrej kontroli kosztów w modelu „płać za to, z czego korzystasz”, skalowalności usługi zgodnie z popytem i możliwości szybkiego wypowiedzenia umowy dostawcy.

Z krótkiej ankiety przeprowadzonej wśród naszych klientów wynika, że na rynku polskim dużą barierę stanowi również obawa o regulacje prawne, zabraniające wyprowadzania wrażliwych danych poza firmę. Kwestie bezpieczeństwa również stanowią poważny problem – powiedział Marcin Grygielski. – Jednak, jak celnie zauważył jeden z naszych kontrahentów: „Bez problemów przekazujemy poufne dane lokalnym firmom outsourcingowym posiadającym mniej lub bardziej zaawansowane zabezpieczenia”.

Dlaczego mielibyśmy obawiać się przekazania ich międzynarodowym firmom, inwestującym miliony dolarów w certyfikowane procedury i zaawansowane technologie bezpieczeństwa? Tak jak firmy outsourcingowe, biorą one pełną odpowiedzialność za powierzone dane, często mając ku temu znacznie lepsze podstawy.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 100 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.