Metody scenariuszowe w analizie makrootoczenia

26 lipca 2009 r. brytyjski tygodnik „Observer” opublikował informację o liście, który wybitni ekonomiści brytyjscy wysłali do królowej Elżbiety II. List z przeprosinami stanowił odpowiedź na pytanie królowej, które zadała podczas wizyty w londyńskiej School of Economics: „Dlaczego nikt tego nie przewidział?”.

Queen_Elizabeth_Toronto_2010.jpg

W domyśle chodziło, oczywiście, o kryzys finansowy zapoczątkowany w 2007 roku i możliwość przewidzenia jego nadchodzących symptomów i przyczyn. Naukowcom nie udało się znaleźć konkretnej odpowiedzi i w swoim liście stwierdzili, że „…nie udało się przewidzieć czasu, skali i dotkliwości kryzysu i mu zapobiec, a przyczyną była porażka zbiorowej wyobraźni wielu światłych ludzi, zarówno w kraju, jak i za granicą, w zrozumieniu zagrożeń dla całego systemu”. Ta zwięzła odpowiedź, choć powiedziano i napisano wiele o przyczynach (na szczęście odchodzącego) kryzysu finansowego, pokazuje, że głównym czynnikiem był tu brak wyobraźni i docenienia zmienności otoczenia oraz wpływu tych zmian na całą gospodarkę.

Rozwijający się w niekontrolowany sposób rynek kredytów sub-prime postrzegany był przez inwestorów jako pewna inwestycja, zważywszy dodatkowo na fakt zaufania wobec agencji ratingowych, ochoczo przyznających maksymalne noty właściwie śmieciowym walorom. Nikt nie powiedział „sprawdzam”, a ci, którzy przeczuwali upadek systemu, obstawiali zakłady przeciwne – podsycając bańkę spekulacyjną. Zabrakło zatem wielowymiarowej analizy wpływu nieprzewidzianych sytuacji kryzysowych na stabilność i wypłacalność systemu. Obecnie bardzo dużo słychać o tzw. stress testach, które stanowią obligatoryjną procedurę w instytucjach finansowych.

Stress test to inaczej test warunków skrajnych, polegający na analizie potencjalnego wpływu szokowych zmian czynników ryzyka na sytuację finansową instytucji. Przeprowadzanie tych testów stało się obligatoryjne w ramach filaru II Nowej Umowy Kapitałowej. W szczególności wspomniany wcześniej kryzys uświadomił instytucjom finansowym znaczenie takich testów w procesie zarządzania ryzykiem. Ze względu na definicję oraz metodologię można wyróżnić cztery główne podejścia do przeprowadzania stress testów:

  1. metoda algorytmiczna (analiza wrażliwości),
  2. metoda straty maksymalnej,
  3. metoda wartości ekstremalnych,
  4. metoda scenariuszowa.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 83% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 100 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.