Wykresami zajmiemy się przy innej okazji. Wizualizacja danych bez wykresów

Przeglądając rysunki w tym artykule można stwierdzić, że prezentuję w nim ciekawe wykresy. Ale wcale tak nie jest. O wykresach będzie inny artykuł. A tu zrobimy coś niecodziennego.

c24_7-8_2023_iz_12.jpg

Stare powiedzenie mówi, że jeden obraz jest wart więcej niż tysiąc słów. Wprawdzie ta mądrość nie mówi nic o tym, ile liczb może zastąpić jeden obraz, ale każdy, kto przygotowywał jakikolwiek raport wie, że nie ma to jak dobry wykres. Całą tabelę, pełną liczb przyprawiających o zawroty głowy, można zawrzeć w kilku słupkach lub liniach, dzięki czemu odbiorca może łatwo przyswoić sobie pewne dane.

A gdyby tak spróbować zwizualizować dane bez wykresu? Nie bawić się w oznaczanie zakresu źródłowego ani formatowanie osi, nie myśleć czy lepiej pokazać coś na wykresie kolumnowym, czy kołowym (oczywiście poprawna odpowiedź to kolumnowy, wykresy kołowe stosujemy tylko wtedy, kiedy ktoś nas skutecznie zaszantażuje). Kilka kliknięć i mamy wizualizację, która jest wystarczająca.

I o tym jest właśnie poniższy artykuł.

Zacznijmy od czegoś prostego. W naszym arkuszu mamy dane sprzedażowe dla czterech regionów (Rysunek 1).

Zwracam uwagę, że te dane nie muszą być sformatowane jako tabela, może to być zwykły zakres. Ponieważ dane są do siebie dość zbliżone, na pierwszy rzut oka ciężko rozpoznać, który region przoduje w sprzedaży. Oczywiście najprostszym sposobem na pokazanie tego byłoby użycie formatowania warunkowego, tylko liczby stracą na czytelności, mając za tło paski lub wypełnienie.

Ale można to bardzo łatwo obejść. Wystarczy w kolumnie obok powtórzyć te same wartości, najlepiej za pomocą odwołania formułą. I na tych powtórzonych danych używamy formatowania warunkowego – na karcie Narzędzia główne wybieramy polecenie Formatowanie warunkowe, a następnie jedną z opcji w grupie Paski danych (Rysunek 2). Teraz musimy nasze formatowanie warunkowe nieznacznie dostosować, aby mieć pełną czytelność. W tym celu zaznaczamy nasz obszar z paskami danych i ponownie na karcie Narzędzia główne wybieramy polecenie Formatowanie warunkowe, tym razem wybierając opcję Zarządzaj regułami.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 84% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 100 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.