Nie odkrywaj koła na nowo

Projektując raport, warto spojrzeć krytycznie na dostępne w programie typy wizualizacji i w pierwszej kolejności zrezygnować z tych, które kształtem przypominają koło. Mowa o wykresie kołowym i licznikach, które zaliczane są do grona najmniej efektywnych elementów dashboardu. Czym warto je zastąpić?

Wykres kołowy jest uważany za jeden z najgorszych wynalazków świata wizualizacji i, co więcej, najbardziej nadużywanych. Jest często spotykany w raportach biznesowych, a do jego popularności przyczynił się na pewno Microsoft Excel. Po raz pierwszy został opublikowany przez Williama Playfaira w 1801 r. Jego angielska nazwa, nawiązująca do ciasta dzielonego na kawałki (ang. pie chart), pojawiła się wiele lat później. Ciekawostką jest, że Francuzi początkowo nazywali ten wykres „camembert”.

Wykres służy do prezentowania danych opisujących udział poszczególnych elementów w całości. Dane są wyrażone procentowo, a ich suma wynosi 100%, czyli 1. Przykładowy wykres kołowy, prezentujący procentowy udział kategorii produktów w sprzedaży, przedstawiono na rysunku 1.

Z czego wynikają problemy z wykresem kołowym?

Przedstawiamy dane w formie graficznej, aby ułatwić odbiorcy ich zrozumienie. Komunikujemy się z jego zmysłem wzroku za pomocą różnych atrybutów, z których najbardziej intuicyjne są te związane z długością linii czy oceną położenia w dwóch wymiarach. Ocena wykresu kołowego nie bazuje jednak na tych atrybutach, a raczej na ocenie kąta wycinków oraz ich powierzchni. Niestety, analiza zarówno kątów, jak i powierzchni wycinków odbywa się w naszym oku w sposób niedokładny (np. zaniżamy kąty ostre, zawyżamy kąty rozwarte), przez co wnioskowanie na ich podstawie jest nieprecyzyjne lub zajmuje więcej czasu. Co gorsza, wykres ten wprowadza konieczność posługiwania się etykietami danych i używania wielu kolorów, co i tak nie gwarantuje końcowego sukcesu, co widać na rysunku 2.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 74% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 100 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.