Nowe obowiązki sprzedawców - lepsza ochrona konsumentów

1 stycznia 2023 r. weszły w życie zmiany przepisów zwiększające zakres ochrony konsumentów, w szczególności w przypadku umów zawieranych poza lokalem, w tym podczas pokazów handlowych. Nowelizacja wprowadza m.in. zakaz zawierania umów dotyczących usług finansowych na tzw. pokazach lub podczas wycieczek. Wyeliminowane zostały również praktyki marketingowe stosowane podczas wyprzedaży, a wprowadzające konsumentów w błąd, co do istnienia lub wielkości zastosowanej obniżki.

C24_12023_2.jpg

W nowelizacji zostały uregulowane kwestie związane z recenzjami konsumentów i tzw. plasowaniem. Każdy przedsiębiorca, który zapewnia dostęp do recenzji konsumentów, będzie musiał podawać informacje na temat sposobu weryfikacji ich autentyczności (art. 6 ust. 4 pkt. 4-8 ustawy o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym).

Zakaz wprowadzania różnych towarów jako identycznych

Nowelizacja zakłada wprowadzenie zakazu wprowadzania na rynek towaru jako identycznego z tym, który jest sprzedawany w kilku innych państwach UE – podczas gdy istotnie różni się od niego np. składem. Takie postępowanie będzie uznawane za wprowadzanie klientów w błąd i nieuczciwą praktykę rynkową (art. 5 ust. 2 pkt 5 ustawy o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym).

Termin odstąpienia od umowy

Nowelizacja wydłuża do 30 dni termin na odstąpienie od umowy w przypadku zawarcia jej podczas nieumówionej wizyty przedsiębiorcy w domu konsumenta lub wycieczki zorganizowanej przez przedsiębiorcę (art. 27 ust. 2 ustawy o prawach konsumenta).

Zakaz zawierania umów dotyczących usług finansowych

Nowelizacja wprowadza zakaz zawierania z konsumentami umów dotyczących usług finansowych podczas pokazu lub wycieczki (art. 7ab ustawy o prawach konsumenta). Chodzi o spotkanie dla konsumentów zorganizowane w celu promocji, złożenia oferty sprzedaży lub sprzedaży towarów czy usług. Zawarta w takiej sytuacji umowa będzie nieważna z mocy prawa i nie będzie wywoływać skutków dla konsumenta.

Zmiana zasad informowania przez sprzedawców towarów i usług o obniżkach cen

W przypadku informowania o obniżeniu ceny towaru lub usługi przedsiębiorca będzie musiał podać – obok informacji o obniżonej cenie – również informację o najniższej cenie tego towaru lub usługi, jaka obowiązywała w okresie 30 dni przed wprowadzeniem obniżki (art. 4 ustawy o informowaniu o cenach towarów).

W przypadku produktów, które będą w sprzedaży krócej niż 30 dni – obok informacji o obniżonej cenie – trzeba będzie podać także informację o najniższej cenie tego produktu, obowiązującej od dnia jego oferowania do sprzedaży, aż do dnia wprowadzenia obniżki.

Jeśli chodzi o produkty ulegające szybkiemu zepsuciu lub posiadające krótki termin przydatności – obok obniżonej ceny – trzeba będzie podać także informację o cenie sprzed pierwszego zastosowania obniżki.

Odstąpienie od umowy o świadczenie usług zdrowotnych

Nowelizacja wprowadziła odstąpienia od niektórych umów o świadczenie usług zdrowotnych zawieranych poza lokalem przedsiębiorstwa lub na odległość. Chodzi m.in. o tzw. umowy obejmujące abonamenty medyczne (art. 3a ustawy o prawach konsumenta).

Zakaz przyjmowania płatności przed upływem terminu do odstąpienia od umowy

Nowelizacja wprowadziła zakaz przyjmowania płatności przed upływem terminu do odstąpienia od umowy, który wynosi 14 dni lub 30 dni w przypadku umowy zawartej podczas nieumówionej wizyty przedsiębiorcy w miejscu zamieszkania lub zwykłego pobytu konsumenta albo podczas wycieczki – w odniesieniu do umów zawieranych podczas pokazu, wycieczki lub nieumówionej wizyty przedsiębiorcy w miejscu zamieszkania konsumenta (art. 17a ustawy o prawach konsumenta). Dzięki temu odroczeniu w czasie płatności klienci mają mieć większą możliwość podjęcia świadomej decyzji dotyczącej zakupu danego produktu czy usługi i nie będą narażeni na straty finansowe.

Do Kodeksu wykroczeń dodano też nowy przepis art. 139c. Na jego podstawie przyjmowanie płatności od konsumenta z naruszeniem zakazu przyjmowania płatności przed upływem terminu odstąpienia od umowy zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa lub na odległość będzie groziła kara grzywny. Karę tę będzie można nałożyć na osobę przyjmującą płatności, a w podmiotach niebędących osobami fizycznymi na osobę kierującą przedsiębiorstwem lub osobę upoważnioną do zawierania umów z konsumentami. |

Podstawa prawna:

ustawa z 1 grudnia 2022 r. o zmianie ustawy o prawach konsumenta oraz niektórych innych ustaw – Dz.U. z 2022 r. poz. 2581

www.nowy.inforlex.pl

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 0% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 100 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.