Przyszłość systemów ERP - ewolucja czy rewolucja?

Wdrożenia systemów ERP należy do najpopularniejszych tematów ostatnich miesięcy. Potwierdza to m.in. analiza przeprowadzona przy pomocy narzędzi Google. Z lektury jej wyników można się dowiedzieć, że tylko w ostatnich dniach fraza „wdrożenia ERP” była wyszukiwana kilkaset tysięcy razy. Obecnie system klasy ERP to must have dojrzałej organizacji. Jaka jest zatem przyszłość tego typu rozwiązań?

INFO_32_71.jpg

Systemy klasy ERP (enterprise resource planning – planowanie zasobów przedsiębiorstwa) to narzędzie IT, które stworzono z myślą o dojrzałych i świadomych organizacjach, które są gotowe do podjęcia kluczowej decyzji rozwojowej – integracji wszystkich procesów zachodzących w przedsiębiorstwie i przeniesienie ich do jednego spójnego narzędzia.

Podstawowa definicja systemu klasy ERP przedstawiana w literaturze przedmiotu nazywa tego typu oprogramowanie narzędziem do zarządzania zasobami przedsiębiorstwa, zwłaszcza w kontekście realizacji funkcji kierowniczych, ze szczególnym uwzględnieniem kwestii dotyczących analizy finansowej i zarządzania finansami podmiotu. System klasy ERP jest zatem pewnego rodzaju układanką funkcji, które powinny pokrywać jak najszerszy obszar działania przedsiębiorstwa. Jest to o tyle ważne, że systemy ERP powinny w praktyce eliminować zbędne oprogramowanie stojące „obok” ERP-a. Chodzi bowiem o minimalizację utrzymywanych systemów.

Do klasycznych cech oprogramowania ERP należą:

  • uwzględnienie maksymalnie wszystkich dziedzin funkcjonowania podmiotu – od definicji produktu/usługi po sprawy wiązane ze sferami FK;
  • modułowa budowa systemu, pozwalająca – po pierwsze – na dobór interesujących przedsiębiorstwo modułów, a po drugie – na ich etapowe wdrożenie;
  • możliwość integracji z zewnętrznymi systemami lub/i możliwość zasilania systemu ERP zewnętrznymi danymi, jak też możliwość eksportu danych z systemu do standardu, np. arkusza kalkulacyjnego;
  • uwzględnienie zarówno specyfiki wewnętrznego systemu organizacyjnego przedsiębiorstwa, jak też możliwości zarządzania relacjami zewnętrznymi, np. poprzez analizę łańcucha dostaw, funkcję zarządzania partnerami handlowymi (CRM);
  • moduł zarządzania produkcją.

Chodzi zatem o to, aby obszary, takie jak:

  1. finanse i księgowość,
  2. analizy finansowe,
  3. marketing i sprzedaż,
  4. zakupy, magazyny,
  5. produkcja i zapasy,
  6. serwis oraz zarządzanie projektami,

były zarządzane z jednego miejsca. Jak zatem widać, kluczowa sprawa to integralność rozwiązania. Już teraz dostępne są produkty, które spełniają powyższe założenia. Jaka jest jednak przyszłość systemów ERP i w jakim kierunku będzie podążała ich ewolucja? Można sobie wyobrazić co najmniej kilka scenariuszy.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 78% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Wybierz abonament już od 100 zł miesięcznie Pokaż abonament
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 100 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.