MSSF 15 – kluczowe aspekty praktyczne

Głównym celem nowego Standardu jest promowanie jednolitej rachunkowości dla rozpoznawania przychodu oraz zwiększenie porównywalności i przejrzystości informacji finansowych. Ponadto nowy Standard wymaga od spółek ujawniania w informacji dodatkowej w sprawozdaniach finansowych znacznie większej ilości informacji o sprzedaży i przychodach tak, aby inwestorzy i inni użytkownicy sprawozdań mogli otrzymać bardziej użyteczne dane. Jak zyskać pewność, że Standard jest stosowany prawidłowo?

CIRZ_227_37.jpg

MSSF 15, który wszedł w życie w 2018 r., zastąpił dotychczasowe „stare” Standardy i Interpretacje, które tym samym przestały obowiązywać:

  • MSR 18 „Przychody”,
  • MSR 11 „Umowy o usługę budowlaną”,
  • Interpretacja KIMSF 13 „Programy lojalnościowe”,
  • Interpretacja KIMSF 15 „Umowy dotyczące budowy nieruchomości”,
  • Interpretacja KIMSF 18 „Przekazanie aktywów przez klientów”,
  • Interpretacja SKI 31 „Przychody – transakcje barterowe obejmujące usługi reklamowe”.

Cele nowego Standardu

Głównym celem nowego Standardu jest promowanie jednolitej rachunkowości dla rozpoznawania przychodu i zwiększenie porównywalności i przejrzystości informacji finansowych. Ponadto nowy Standard wymaga od spółek ujawniania w informacji dodatkowej w sprawozdaniach finansowych znacznie większej liczby informacji o sprzedaży i przychodach tak, aby inwestorzy i inni użytkownicy sprawozdań mogli otrzymać bardziej użyteczne dane.

Zasadniczo Standard ma zastosowanie do prawie wszystkich umów z klientami. Główne wyjątki dotyczą umów leasingowych, instrumentów finansowych oraz umów ubezpieczeniowych.

Podstawową zasadą nowego Standardu jest ujmowanie przychodów w sporządzanym sprawozdaniu finansowym w taki sposób, aby wykazać transfer towarów lub usług na rzecz klientów w takiej kwocie, która odzwierciedla wysokość wynagrodzenia (tj. płatność), którego spółka spodziewa się w zamian za zbyte towary lub zrealizowane usługi. Zgodnie z nowymi regulacjami przychód powstaje wówczas, gdy kontrola nad towarami lub usługami przechodzi „w ręce” klienta, zatem istotne znaczenie ma moment transferu kontroli. W celu dostosowania się do wymogów nowego Standardu spółki muszą dokonać szczegółowej weryfikacji wszystkich umów zawartych z klientami pod kątem analizy kluczowych warunków zawartych w tych umowach. Celem tej analizy jest uzyskanie pewności, iż zasady rozpoznawania przychodów przyjęte dla każdej umowy są zgodne z wymogami Standardu. W MSSF 15 wprowadzono również wytyczne określające, czy przychód należy rozpoznać w danym okresie, czy też są przesłanki do rozłożenia jego ujęcia w czasie.

Pięć kroków

W szczególności, aby uzyskać pewność, iż nowy Standard jest stosowany prawidłowo, spółki powinny podjąć następujące działania:

  1. Dokonanie weryfikacji umów z klientami pod kątem kompletności i prawidłowości.
  2. Określenie przedmiotu umowy, czyli świadczenia spółki na rzecz klientów, obowiązków stron zawartych umów.
  3. Określenie ceny transakcyjnej.
  4. Alokacja ceny wynikającej z umowy do poszczególnych świadczeń/zobowiązań wynikających z umowy.
  5. Ujęcie przychodu w księgach rachunkowych i w sprawozdaniu finansowym w chwili, kiedy spółka zrealizuje zobowiązanie w zakresie świadczenia.

Adnotacja 1 – Identyfikacja umów powinna uwzględniać prawdopodobieństwo otrzymania zapłaty.

Adnotacja 2 – W niektórych przypadkach może być konieczność dokonania analizy kilku umów i ujęcia przychodów tak, jakby wynikały z jednej umowy zawartej z klientem.

Adnotacja 3 – Należy określić wynagrodzenie, którego otrzymanie jest oczekiwane przez spółkę, biorąc pod uwagę stały lub zmienny charakter ceny, jej formę (pieniężną i/lub niepieniężną), jak również wartość pieniądza w czasie w sytuacji, kiedy udzielono kontrahentowi dłuższego kredytu kupieckiego.

Adnotacja 4 – Należy przypisać przychody do poszczególnych świadczeń na bazie ich ceny jednostkowej, ale w przypadku dyskonta oraz innych elementów zmieniających cenę trzeba będzie również dokonać analizy, których świadczeń te elementy dotyczą i odpowiednio je zaalokować.

Adnotacja 5 – Ujęcie przychodów powinno nastąpić po spełnieniu przez spółkę zobowiązań wynikających z umowy, czyli po przekazaniu kontrahentowi towarów lub wykonaniu usługi na jego rzecz. Przychód może również wymagać rozpoznania w dłuższym okresie czasu (np. w przypadku usług budowlanych).

Uwaga

Nie zawsze musi być „typowa” pisemna umowa z klientami, aby MSSF 15 miał wpływ na sposób rozpoznawania przychodów (np. sieci sklepów prowadzące programy lojalnościowe).

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 62% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 100 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.