Recepta na idealną analizę - przygotowanie procesu

Firmy nieustannie próbują nadążyć za zmianą, aby być lepsze niż konkurencja i osiągać coraz lepsze wyniki finansowe. Nie jest to łatwe zadanie, zwłaszcza w perspektywie nowych potrzeb, które rodzą się w procesie zmiany. Świadomość firmy, jej pozycji na rynku i otoczenia, jest jednym z wielu czynników, które mają realny wpływ na to, czy firma odnajdzie się w nowej, zmienionej rzeczywistości. Wiarygodne dane, umiejętne ich wykorzystanie, analiza i prezentacja są niezbędne przy podejmowaniu właściwych decyzji biznesowych. W obliczu ilości gromadzonych informacji, tempa ich przetwarzania oraz różnorodności danych perspektywa dostarczenia rzetelnej analizy nie jest oczywista i wiąże się z wieloma wyzwaniami. Jakie trudności niesie ze sobą proces przygotowania danych do analizy oraz jak sobie z nimi poradzić?

MC_64_69.jpg

Wyzwania

Wyzwań związanych z przygotowaniem danych do analizy może być wiele i mogą być one różnie kategoryzowane. Podstawową kwestią jest wielkość zbioru, na którym pracujemy. Jaka jest jednak definicja dużego zbioru? Dla jednej osoby praca z arkuszem kalkulacyjnym i milionem rekordów będzie już dużym zbiorem, dla innego użytkownika ta sama próbka będzie jedynie „przystawką”. Czym jest zatem Big Data? Termin ten jest trudny do określenia. Przyjmuje się, że jeśli ogólnodostępne narzędzia są niewystarczające, aby przetworzyć duży zbiór danych, a dodatkowo towarzyszy temu stała potrzeba zdobywania nowych informacji lub wiedzy, to mamy wówczas do czynienia z Big Data. Dobrym przykładem, gdzie ewidentnie mamy z nimi do czynienia, jest rynek telekomunikacyjny. Ciągła potrzeba rejestrowania połączeń abonentów definiuje wielkość bazy danych. Analityk, który chce pracować na tak dużej bazie, musi mieć odpowiednie narzędzia i kompetencje. Rynek telekomunikacyjny jest dynamiczny, szybko się zmienia i towarzyszy temu stała i silna potrzeba zdobywania nowych informacji o kliencie, np. badania jego preferencji.

Aby analiza danych była przeprowadzona w sposób efektywny i dostarczała rzetelnych informacji, dobrze jest wcześniej odpowiednio przygotować się do prac analitycznych.

Punktem wyjścia jest źródło danych. Niezależnie od tego, czy będziemy pracować na dużym, czy małym zbiorze, należy dołożyć wszelkich starań, aby doprowadzić źródło danych do stanu idealnego. Jakość danych jest punktem krytycznym w całym procesie, a praca nad nią sprowadza się do mniej lub bardziej zaawansowanych działań. Dane niekompletne, zdublowane, nieaktualne bądź w jakikolwiek inny sposób naznaczone błędem będą wypaczać obraz rzeczywistości i wpływać na właściwe podejmowanie decyzji biznesowych. Dlatego też ważne jest, aby prace nad jakością danych zacząć już od najwcześniejszego etapu – zbierania danych. Specyfika i skala gromadzonych danych będzie w dużym stopniu definiować rodzaj bazy danych. Dla przykładu, osoba, która prowadzi sklep z pieczywem, prawdopodobnie będzie w stanie określić listę produktów, wielkość sprzedaży i koszty w prostej tabeli i na podstawie tylko jednego źródła danych będzie w stanie określić większość wskaźników biznesowych. Inaczej sytuacja będzie się kształtować w przypadku dużej firmy, która aby określić te same parametry, prawdopodobnie będzie już musiała zastosować bardziej zaawansowany model np. relacyjnej bazy danych, gdzie dane przechowywane są w wielu tabelach. W przypadku zastosowania takiego rozwiązania istotne jest to, aby w każdej tabeli był identyfikator, który umożliwi połączenie ze sobą konkretnych tabel i pracę na zbiorze tylko z danymi, które będą istotne z punktu widzenia realizowanej analizy. Rejestrowanie danych powinno odbywać się w sposób skrupulatny, ustrukturyzowany i sformatowany. Stopień naszego zaangażowania w prace związane z dostosowaniem tabel zaprocentuje na późniejszym etapie prac raportowo-analitycznych.

Duże firmy dysponują wielkimi wewnętrznymi zbiorami danych (hurtowniami danych), ale aby zaspokoić w pełni swoje potrzeby analityczne, często posiłkują się dodatkowymi, zewnętrznymi bazami danych. Niezależnie od pochodzenia źródła danych, im większa liczba źródeł (zwłaszcza tych zewnętrznych), tym trudniej wyciągnąć istotne informacje i przygotować analizę.

 

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 71% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 100 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.