Charakterystyka podmiotów produkcyjnych

Analiza cen transferowych wymaga między innymi przeprowadzenia analizy funkcjonalnej. Powinna ona określić profil badanego podmiotu. W tym artykule zajmiemy się analizą podmiotów produkcyjnych.

Charakterystyka ta ma wpływ na proces ustalania cen transferowych. Profil funkcjonalny każdego z kontrahentów można określić na podstawie analizy funkcjonalnej. Wyznacza on rolę, jaką odgrywa dany podmiot w stosunku do kontrahenta w danej transakcji. Profil funkcjonalny determinuje wybór odpowiedniej metody wyceny transakcji i wpływa na wysokość stosowanych cen transferowych.

Stopień ryzyka – kluczowy aspekt analizy

O różnych typach podmiotów produkcyjnych mówimy w kontekście analizy funkcjonalnej. Stanowi ona jeden z etapów procesu ustalania cen transferowych, a polega na porządkowaniu danych dotyczących transakcji i uczestniczących w niej podmiotów z perspektywy:

  • pełnionych przez nie funkcji,
  • ponoszonych ryzyk,
  • angażowanych aktywów,
  • związanych z daną transakcją.

Rozróżnienia poszczególnych podmiotów produkcyjnych dokonuje się głównie ze względu na stopień ponoszonego przez nie ryzyka gospodarczego (rynkowego). Ma ono wpływ na wysokość wynagrodzeń poszczególnych podmiotów. Zgodnie bowiem z zasadą racjonalności działania przedsiębiorcy, im więcej wykonuje się funkcji, angażuje aktywów i ponosi ryzyk, tym wyższego oczekuje się wynagrodzenia w długim okresie.

Właściwy podział funkcji

Analiza funkcjonalna formułuje podział istotnych ekonomicznie działań między kontrahentami w łańcuchu produkcyjnodystrybucyjnym. Dzięki niej można określić profil funkcjonalny każdego z kontrahentów, co determinuje z kolei wybór odpowiedniej metody wyceny transakcji. Rozróżnianie poszczególnych podmiotów produkcyjnych jest więc o tyle ważne, że wysokość cen transferowych oraz samo ich ustalenie zależą od rodzaju podmiotu uczestniczącego w transakcji. Profil funkcjonalny stron wpływa na wycenę transakcji.

Rozróżnianie poszczególnych podmiotów produkcyjnych ma też znaczenie w związku z zagadnieniem restrukturyzacji podmiotów powiązanych, a jednym z typowych jej przykładów jest transfer istotnego ryzyka produkcyjnego do innego podmiotu: producent w pełni samodzielny przekształca się w producenta kontraktowego.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 83% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 100 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.