Metodologia planowania płynności finansowej

Każda organizacja, niezależnie od wielkości, powinna opracować i wdrożyć metodologię planowania płynności finansowej, a także monitorowania wykonania planów oraz analizowania odchyleń od wartości planowanych. Jakość danych „na wyjściu” zależy od danych „na wejściu”, a więc wprowadzonych do arkusza Excel/aplikacji IT na podstawie przyjętych założeń.

Duże znaczenie w tym procesie ma udział „czynnika ludzkiego”. Narzędzia wspierające zarządzanie płynnością finansową pozwalają przewidzieć nadwyżki finansowe i ograniczyć ryzyko wystąpienia zatorów płatniczych. Dane rzeczywiste dotyczące realizacji planu płynności finansowej mogą być tworzone na podstawie danych pobieranych bezpośrednio z systemu finansowo-księgowego (zmian stanu rozrachunków i sald środków pieniężnych w bankach i kasach). Prawidłowo skonstruowane narzędzia do planowania i analizy płynności finansowej powinny umożliwiać bieżącą aktualizację danych, wprowadzanie korekt do wcześniej przyjętych założeń itp. Powinno to być elastyczne narzędzie, przyjazne użytkownikowi.

Narzędzie do planowania i monitorowania płynności finansowej powinno umożliwiać:

  • prognozowanie i kontrolę płynności w trakcie realizacji planów finansowych,
  • ograniczenie ryzyka utraty płynności dzięki wczesnemu wykryciu niebezpiecznych sytuacji,
  • redukcję kosztów dzięki możliwości wychwycenia i analizy nierzetelnych kontrahentów,
  • zmniejszenie pracochłonności procesu planowania płynności finansowej,
  • sterowanie terminami zapłat i realizacji przelewów.

Wydawałoby się, że metodologia planowania i monitorowania realizacji przepływów pieniężnych jest prostą sprawą, w rzeczywistości jednak strona planowania jest trudna, gdyż opiera się na przyjęciu pewnych założeń, które są tylko prognozą i może się zdarzyć, że rzeczywistość okaże się zupełnie inna niż planowana. Nie należy zatem przeceniać znaczenia i korzyści płynących ze stosowania aplikacji IT, gdyż narzędzia te, choć ułatwiają niektóre czynności, nie zniwelują słabego, oderwanego od realiów procesu planowania.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 81% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 100 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.