Robotyzacja w obliczu nowych wymagań biznesowych i zmian w obszarze obsługi kadrowo-płacowej

O robotyzacji mówi się, że z trendu, a następnie mody, stała się koniecznością. Koniecznością, po którą sięgają przedsiębiorcy, aby realizować cele operacyjne prowadzonych biznesów. Koniecznością, która powoduje niemałe zamieszanie w obszarze usług IT i prowadzi do zmiany roli pracowników w procesach operacyjnych. Ale również koniecznością nasilającą się dzięki stale rosnącemu udziałowi cyfryzacji i digitalizacji danych, w czym pomagają nam również zmieniające się przepisy prawne i udostępniane nam – obywatelom, pracownikom i przedsiębiorstwom – elektroniczne portale komunikacji.

MC_62_s. 14.jpg

Robotyzacja – kolejny krok po trendach cyfryzacji i digitalizacji

Cyfryzacja i digitalizacja, jaka ma miejsce w dzisiejszej przestrzeni biznesowej, pomaga rozwijać i usprawniać procesy realizowane w firmach. Dzięki nim przedsiębiorstwa mogą sięgać po nowe technologie, w tym robotyzację procesów biznesowych (RPA), które pozwalają optymalizować koszty pracy i zwiększać efektywność realizowanych usług. Warto zaznaczyć, że robotyzacja jest obecnie najpopularniejszą odpowiedzią na oczekiwania przedsiębiorców, którzy dążą do optymalizacji kosztów pracy pracowników back office. Technologie RPA bowiem wybierają przedsiębiorstwa motywowane czynnikami zewnętrznymi, takimi jak: otoczenie konkurencyjne, rynek pracy czy trendy rynkowe, ale również czynnikami wewnętrznymi (tzw. operacyjnymi) mającymi na celu wsparcie zadaniowe czy procesowe w ramach świadczonych usług.

O motywach i interesach

Prekursorami wdrożenia RPA w organizacjach są przede wszystkim zarządy firm, które za pomocą automatyzacji chcą osiągnąć optymalizacje kosztowe i zbudować wartość produktową. Obserwujemy jednak, że wraz z kolejnymi wdrożeniami głównymi interesantami rozwiązań RPA stają się menedżerowie i liderzy jednostek funkcyjnych, którzy chcą efektywniej zarządzać podległymi procesami. Firmy szybko przekonują się bowiem, że robotyzacja pozwala im na wydajne wykorzystanie zasobów, osiągnięcie wartości optymalizacyjnej, ale również, o czym warto pamiętać, na zabezpieczenie procesów przed błędami ludzkimi i terminowością wykonania zadań.

Firmy usługowe przez lata przechodziły transformację zgodnie z pojawiającymi się trendami: wdrażanie norm ISO, zmiana modelu na organizacje procesowe, szkolenia TWI czy wprowadzanie filozofii Lean Management – to wszystko czynniki wymuszające na firmach uruchomienie procesów dostosowawczych. Przedsiębiorstwa, które dobrze odrobiły te lekcje, przez lata są przygotowane na automatyzację, natomiast pozostałe muszą przemodelować swoje procesy i przygotować zespoły na nowocześniejsze modele zarządcze. Warto zaznaczyć, że w wielu organizacjach robotyzacja stała się naturalnym następstwem zbudowanego w organizacji modelu procesowego, gdzie brakuje chętnych do wykonywania powielanych, prostych czynności. W przypadku takich organizacji, nie mówi się o szukaniu potencjału do robotyzacji, lecz odpowiedzi na potrzebę procesową. Takie przygotowanie organizacji do zmiany określamy jako dojrzałość procesową, a skuteczność wdrożenia w takiej sytuacji jest gwarantowana.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 76% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 100 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.