Czarne chmury nad crowdfundingiem. Co zmieniają nowe przepisy

W 2021 roku crowdfunding udziałowy wpłynął na pozyskanie niemal 124 milionów złotych. Do lipca 2022 roku finansowanie społecznościowe nie było ściśle kontrolowane przez organy państwowe. Teraz jednak wszystkie platformy crowdfundingowe do prowadzenia legalnej działalności będą potrzebować zgody KNF-u. Pojawiają się głosy niepewności – czy takie obostrzenia nie wpłyną negatywnie na rozwój start-upów w Polsce?

MC_84_60.jpg

Do 7 lipca 2022 roku odpowiedzialność prawna związana z crowdfundingiem spoczywała na organizatorach, czyli najczęściej serwisach internetowych kojarzących potencjalnych inwestorów z osobami ubiegającymi się o finansowanie ich biznesu. Teraz, po wejściu w życie nowej ustawy o finansowaniu społecznościowym dla przedsięwzięć gospodarczych i pomocy kredytobiorcom, wiele się zmieniło.

Na czym polega crowdfunding udziałowy?

Crowdfunding udziałowy jest rozwiązaniem dla przedsiębiorców, którzy mają problem z pozyskaniem kapitału zarówno na rozwój, jak i na samo rozpoczęcie działalności. Kredyty bankowe i leasing są często nieosiągalne dla raczkujących start-upów, a nawet jeśli – wiążą się z ryzykiem ewentualnego niepowodzenia biznesu i problemami ze spłatą zobowiązań. Podjęcie decyzji o crowdfundingu może więc być strategicznym krokiem prowadzącym do realizacji biznesplanu bez odpowiedzialności finansowej.

Crowdfunding, czyli finansowanie społecznościowe, można nazwać formą dostępu do alternatywnego źródła kapitału. Ideą crowdfundingu udziałowego jest pozyskiwanie środków na rozwój własnego biznesu. Liczba inwestorów „składających się” na jeden projekt jest uzależniona nie tylko od ich możliwości finansowych i oceny ryzyka, ale również od potrzeb przedsiębiorcy ubiegającego się o fundusze. Czy tego rodzaju wsparcie finansowe jest charytatywne? Nie do końca! Inwestor otrzymuje w zamian zbywalne papiery wartościowe. Najczęściej są to akcje, obligacje, udziały w spółce lub udział w przyszłych zyskach czy też dochodach wspieranej firmy.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 76% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Wybierz abonament już od 100 zł miesięcznie Pokaż abonament
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 100 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.