Jak poprawić jakość sprawozdania finansowego

Polskie podmioty sporządzają sprawozdania finansowe zgodnie z ustawą o rachunkowości. Przy spełnieniu określonych warunków wymienionych w ustawie, istnieje możliwość (lub w pewnych wypadkach nawet obowiązek) sporządzania sprawozdania finansowego według Międzynarodowych Standardów Sprawozdawczości Finansowej.

W praktyce zatem każda spółka, jak również większość grup kapitałowych, ma obowiązek sporządzać sprawozdanie finansowe (odpowiednio: jednostkowe i skonsolidowane). W zależności od sytuacji danej spółki/grupy kapitałowej sprawozdania te są sporządzane zgodnie z ustawą o rachunkowości lub MSSF.

Sprawozdanie wg MSSF

Najwięcej wyzwań dostarcza proces sporządzania sprawozdania finansowego wg MSSF. Samo zapoznanie się z wymaganymi opisami i ujawnieniami jest wyzwaniem, gdyż wymogi te nie są zebrane w jednym centralnym punkcie, ale w poszczególnych MSSF, MSR i Interpretacjach. By zatem dowiedzieć się, co powinno się znaleźć w sprawozdaniu, dużo czasu trzeba poświęcić na zapoznanie się w tymi wymogami. Stopień trudności systematycznie wzrasta, gdyż wymogi wynikające z przepisów MSSF, a dotyczące koniecznych ujawnień, powiększają się z roku na rok, co w konsekwencji powoduje wzrost nakładów pracy na przygotowanie sprawozdania. Aby sprawozdanie finansowe pozostało czytelne i przejrzyste, powinno być sporządzone w przemyślany i usystematyzowany sposób, inaczej będzie mniej lub bardziej chaotyczne i niezrozumiałe.

Grzechem najczęściej popełnianym jest ogólne nieprzygotowanie się do procesu sporządzania sprawozdań finansowych, który to odbywa się pośpiesznie i bez wcześniejszego zaplanowania oraz rozpisania planu działania. Nie jest to ćwiczenie do wykonania na szybko, lecz trzeba się do niego solidnie przygotować. Skutek? Często w pośpiechu przyjmuje się niedostosowany do działalności jednostki/grupy kapitałowej wzór i sposób prezentacji sprawozdania finansowego. Przejawia się to przykładowo zamieszczaniem:

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 87% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 100 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.