Wykorzystanie arkusza MS Excel w planowaniu płynności finansowej

Utrzymanie bezpieczeństwa finansowego, rozumianego jako zdolność do regulowania zobowiązań, stanowić powinno priorytet zarządzania finansami. Element ten może przesądzać o losach firmy na rynku. O ile nierentowna firma może utrzymać płynność i przetrwać na rynku, o tyle firma niezdolna do regulowania swoich zobowiązań, nawet z wysokimi zyskami, nie przetrwa i zbankrutuje.

Cykl obrotu gotówki stanowi ściśle powiązany ze sobą proces i wszelkie jego zakłócenia wpływają na każdy jego element. Niezawodnym narzędziem dla analizy przyszłych sald gotówkowych jest arkusz kalkulacyjny, który przy zaangażowaniu ze strony analityka potrafizamienić się w profesjonalne narzędzie planowania finansowego, w pełni dostosowane do specyfiki działania firmy. Budując plan finansowy, musimy jednocześnie przeanalizować cykl obiegu gotówki w firmie i w odpowiedni sposób odwzorować to w modelu finansowym. W poniższym przykładzie opracowany został model roczny dla czterech kwartałów. Podobną metodologię można stosować dla okresów krótszych (miesiące, tygodnie).

Pierwszym etapem jest przygotowanie prognozy sprzedaży. Należy tutaj unikać pułapki zbytniego optymizmu. Dobrą praktyką jest poparcie prognoz analizami branżowymi i danymi statystycznymi. Prognoza sprzedaży w prosty sposób przechodzi w prognozę przychodów. Sposób modelowania zależny jest od specyfiki działalności. W przypadku firm produkcyjnych analizuje się koszty produkcji, w przypadku firm handlowych – koszty zakupu materiałów i towarów. Wspólnym mianownikiem na tym etapie jest określenie polityki cenowej.

Wyniki planowania sprzedażowego ujęto w przedstawionej Tabeli 1. jako „Założenia podstawowe”.

Jak widać, poza przychodami ze sprzedaży, Tabela określa plan umorzenia środków trwałych (amortyzację), koszty operacyjne oraz parametry obsługi kredytów.

Amortyzację określa się odrębnie, ponieważ jest ona kosztem niegotówkowym, a jej wysokość można dokładnie ustalić na podstawie planu amortyzacji istniejących środków trwałych i planu amortyzacji planowanych nakładów inwestycyjnych.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 80% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 100 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.