Controlling i Rachunkowość Zarządcza Wydanie 9/2015 - Wsparcie strategii rozwoju i wzrostu przedsiębiorstwa
Wydanie 9/2015

Controlling i Rachunkowość Zarządcza

Temat numeru: Wsparcie strategii rozwoju i wzrostu przedsiębiorstwa

Jeszcze nie zdołaliśmy ochłonąć po wakacyjnych upałach, a już dzięki kalendarzowi wyborczemu szykujemy się na kolejny gorący sezon. Politycy niezależnie od opcji prześcigają się w tworzeniu wizji (miraży?) aż miło słuchać. Czeka nas zatem kraina wiecznej szczęśliwości, mlekiem i miodem płynąca; kraj ludzi pięknych, zdrowych i bogatych… I tylko z rzadka ktoś słabym głosem zakrzyknie  wśród tłumu, że „król jest nagi”. Ewidentnie nie wszyscy autorzy owych projekcji sprawnie posługują się kalkulatorem i …zdrowym rozsądkiem. A może po prostu zabrakło rozmowy z controllerem finansowym?

Zostawmy „sprawy wagi państwowej” oraz politykę i spójrzmy na bliższy nam świat przedsiębiorstwa. Wizje (czasem znów miraże) i misje większości firm odmieniają słowa „wzrost”, „rozwój”, „ekspansja” i tym podobne, przez wszystkie przypadki. Trudno zatem nie doszukiwać się analogii do świata polityki. Szczęśliwie zarządy w znakomitej większości stąpają twardo po ziemi i sięgają po instrumenty weryfikujące realność ich planów i zamierzeń.

W bieżącym numerze miesięcznika skupiliśmy się na zagadnieniach rozwoju przedsiębiorstw, ich ekspansji i wzrostu. Ilość potencjalnych problemów, dylematów, znaków zapytania, które w organizacji rozwijającej się lądują na biurkach controllerów może przyprawić o zawrót głowy. Podobnie jak kompleksowość i złożoność niektórych z nich.

Dodatkowo, problemem są nie tylko liczby i złożone algorytmy. Badania M.Haywarda i D.Hambricka wskazały na zjawisko powstawania „marży akwizycyjnej” przy transakcjach M&A. Jest to ta część zawyżonej ceny zakupu przedsiębiorstwa, która powstaje w rezultacie „gorączki negocjacyjnej” zaangażowanych w transakcję menedżerów. Okazuje się, że „czynnik ludzki”, bierze górę nad rzetelnym rachunkiem i studium wykonalności.

I tym sposobem wróciliśmy do zrzędzenia na temat realiów politycznych. Tak politycy, jak i zarządzający są przywiązani do swoich, nie zawsze realistycznych wizji i misji. Jest jednak nadzieja, że ci drudzy częściej pytają controllera o zdanie. Czego, zapraszając do lektury Controllingu, Państwu życzę.

W tym wydaniu:

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 100 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.