Controlling w ochronie zdrowia

Jednostki ochrony zdrowia to specyficzny rodzaj organizacji. Powołane są do życia, aby realizować zupełnie nieekonomiczne zadania, jednak ze względu na otoczenie, w którym funkcjonują, przestrzegać muszą zasad ekonomii. W przeciwnym wypadku skutki mogą być katastrofalne zarówno dla pacjentów, jak i dla personelu.

Przeprowadzając liczne programy restrukturyzacji, jako firma spotykaliśmy w szpitalach wiele komórek o nazwach: „dział analiz”, „dział kontrolingu”, które jednak nie spełniały swoich podstawowych funkcji – podmiot leczniczy był bardzo zadłużony, a dyrekcja nie potrafiła nawet wskazać podstawowych przyczyn kłopotów. W większości przypadków działały hasła: „niedoinwestowana ochrona zdrowia”, „NFZ za mało płaci”, „wszystkie szpitale mają problemy”.

Niestety, controlling w podmiotach leczniczych, szczególnie zaś planowanie, obciążony jest wpływem „zarządzania” rodem z poprzedniego ustroju. Najczęściej plany rzeczowo-finansowe szpitali o rozbudowanej strukturze organizacyjnej (kilkanaście oddziałów i poradni) oraz znacznym budżecie – około kilkudziesięciu mln zł rocznie – liczą najwyżej kilka stron. Analizując ich zawartość, napotkać można na ogólne dane historyczne powiększone o wskaźniki wzrostowe oraz informację, że wynik finansowy jest uzależniony od zapłaty za nadwykonania przez Narodowy Fundusz Zdrowia.

Istota controllingu

Natomiast rola controllingu jest znacznie szersza niż raportowanie. Samo pojęcie kojarzy się najczęściej z kontrolą czegoś lub kogoś, tymczasem w języku angielskim to control oznacza najogólniej: sterować, regulować czy utrzymywać pod kontrolą procesy gospodarcze w przedsiębiorstwie.

Podstawą controllingu jest planowanie, podczas którego na bazie posiadanych informacji ustalane są cele całego przedsiębiorstwa oraz jego poszczególnych części. W trakcie realizacji celów oraz na zakończenie okresu planowania przeprowadzane jest porównanie wartości planowanych i rzeczywistych. Wynikiem porównania jest prawie zawsze stwierdzenie odchyleń oraz konieczność ustalenia ich przyczyn i niezbędnych do podjęcia działań korygujących.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 85% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 100 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.