Wpływ regulacji i zasad rachunkowości przedsiębiorstwa na efektywność systemu controllingowego

Jak unikać zagrożenia związanego z prowadzeniem dokładnych kalkulacji na podstawie niedokładnych bądź błędnych danych? Jak zapewnić odpowiednią jakość informacyjną raportów controllingowych? Odpowiedzi na te pytania stanowią cenną wskazówkę zarówno dla architektów, jak i dla użytkowników systemu controllingowego.

Obecnie w obszarze informacji zarządczej zaobserwować można wyraźne nasilenie działań marketingowych akcentujących zalety informatycznych narzędzi controllingowych. Oferowane na rynku systemy wspomagania procesów decyzyjnych umożliwiają m.in. wieloprzekrojową obserwację stopnia i dynamiki zmian poziomu realizacji celów. Pozwalają również na prowadzenie wielowymiarowych analiz scenariuszowych. Stanowią one jednak tylko element złożonego systemu informacyjnego przedsiębiorstwa. Przetwarzane w nich dane pochodzą z licznych wewnętrznych modułów informacyjnych, m.in. z systemu rachunkowości finansowej firmy. Poprawność informacji rachunkowych podporządkowana jest realizacji naczelnej zasady prezentacji wiernego i rzetelnego obrazu przedsiębiorstwa (ang. true and fair view). Ze względu na uzależnienie systemu controllingowego od informacji rachunkowej można stwierdzić, że realizacja wyżej wskazanej zasady stanowi warunek sine qua non jakości zarówno sprawozdań zewnętrznych, jak i wewnętrznych raportów zarządczych.

Rachunkowość jako system informacyjny

Podstawowym produktem systemu rachunkowości finansowej są sprawozdania finansowe. Na ich podstawie dokonywana jest ocena sprawności kierownictwa w zarządzaniu powierzonym mu majątkiem. Controlling, najczęściej definiowany jako system wspomagania zarządzania strategicznego i operacyjnego, realizuje swoje zadania przez planowanie, koordynowanie oraz kontrolę procesów ekonomicznych.

Ze względu na potrzebę optymalizacji funkcji obu wyżej wymienionych systemów konieczne jest ich stałe porównywanie i „dopasowywanie”. Szczególnie ważna jest koordynacja poziomów istotności zdarzeń gospodarczych, odmiennie definiowanych dla realizacji podstawowych funkcji rachunkowości zewnętrznej oraz controllingu. Zdarzenia ujmowane i przetwarzane w systemie rachunkowym w sposób uproszczony – syntetyczny mogą być istotnym przedmiotem zainteresowania zarządczego. Pojawia się zatem pytanie: jak na podstawie zaewidencjonowanej i przetworzonej w systemie rachunkowym syntetycznej informacji przeprowadzić dezintegrację i szczegółową analizę controllingową?

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 83% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 100 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.