Nowe spojrzenie na wartość firmy - wskaźnik BEVA

Jarosław Michalski Magazyn Controlling 53/2017 nr 53/2017 z dnia 2017-08-08
mc_52_rynek pracy.jpg

Będące podstawą sukcesu przedsiębiorstwa skuteczne i sprawne zarządzanie nie jest łatwe i cechuje się dużą zmiennością zakresu podejmowania decyzji. Sukces ten z kolei przekłada się na osiągnięcie wcześniej wyznaczonego celu, którym zwykle jest korzyść finansowa. Często w literaturze przedmiotu cel przedsiębiorstwa określany jest w kategoriach związanych z zyskownością, takich jak maksymalizacja zysku, osiągnięcie zadowalającego poziomu zysku, maksymalizacja sprzedaży czy minimalizacja kosztów. W rozwiniętych gospodarkach rynkowych panuje jednak pogląd, że nadrzędnym celem działalności gospodarczej powinno być uzyskiwanie efektywności sprzyjającej interesowi zarobkowemu właścicieli, czyli maksymalizacja wartości przedsiębiorstwa. Mówić więc można o fiasku dominującej w neoklasycznej teorii ekonomii formule maksymalizacji zysku jako jednolitego celu działalności gospodarczej. Wartość przedsiębiorstwa bowiem to nie tylko zysk, lecz również inne elementy związane przede wszystkim z aktywnością pracowników, jak pozycja firmy na rynku, możliwość pozyskania kapitału lub opinia wśród kontrahentów. Wartość przedsiębiorstwa to cecha wyrażona równoważnikiem pieniężnym, umożliwiająca firmie generowanie gotówki, czyli odzwierciedlająca zdolność firmy do osiągania korzyści. Od dawna trwają dyskusje na temat precyzyjnego pomiaru wartości firmy, który jednocześnie umożliwi obiektywne spojrzenie na kondycję przedsiębiorstwa. Wskaźnik ten powinien stanowić jak najlepszy pomiar dokonań i być podstawą do podejmowania decyzji, które wpłyną na maksymalizację zadowolenia interesariuszy.

Dostęp możliwy dla zalogowanych użytkowników serwisu. Jeśli posiadasz aktywny abonament przejdź do LOGOWANIA. Aby dobrać najkorzystniejszy plan abonamentowy przejdź do ZAMÓWIENIA ABONAMENTU.

Zaloguj Zamów abonament

    Źródło: Magazyn Controlling 53/2017

Drukuj

Zobacz również

Filtruj artykuły wg.