Audyt marketingowy

Poniższy artykuł przedstawia propozycję podejścia do audytu obszaru marketingu. Badanie obszaru marketingu może mieć charakter wielowymiarowy. W zależności od celu audytu, program audytu może obejmować różne elementy. Nie ma tutaj jednego standardowego schematu czy planu testów. Zakres prac jest ściśle związany z profilem działalności, skalą, kierunkiem rozwoju i strategią przedsiębiorstwa, czynnikami zewnętrznymi i otoczeniem (np. relacją i formą komunikacji z klientami, kwestiami prawnymi), czynnikami wewnętrznymi (np. wewnętrznymi procedurami oraz metodami badań rynku/klienta, portfelem produktów lub usług, kanałami sprzedaży, dostępnymi technologiami, elastycznością operacyjną itd.). Te wszystkie elementy mają wpływ na kluczowe ryzyka, które są później podstawą do planowania audytu.

W związku z ogromnym postępem technologicznym, ewolucją modeli strategicznych, modeli zarządzania przedsiębiorstwem oraz produktami, procesy zarządzania marketingiem na poziomie strategicznym i operacyjnym również zmieniają się dynamicznie. Ewoluuje też rola audytora wewnętrznego. Możliwości aktywnego włączenia audytu wewnętrznego w proces badania obszaru marketingowego są nieograniczone i zależą od misji i celów funkcji audytu, dojrzałości, merytorycznego i kompetencyjnego przygotowania zespołu, dostępnych zasobów, oczekiwań rady nadzorczej lub komitetu audytu. Audyt obszaru marketingu strategicznego może być narzędziem do weryfikacji strategii marketingowej firmy, obejmującym sprawdzenie dopasowania strategii marketingowej do strategii ogólnej przedsiębiorstwa. Może być również formą przeglądu projektu marketingowego, inicjatywy strategicznej lub kampanii marketingowej (np. sprawdzenie realizacji założonych celów i benefitów). Klasycznym przykładem są audyty o charakterze zapewniającym, na przykład sprawdzające czy ryzyko braku zgodności (compliance) pozostaje pod kontrolą i czy działania marketingowe nie mają negatywnego wpływu na wizerunek firmy. Audytor sprawdza, czy podejmowane działania marketingowe są skuteczne i czy wdrożono efektywne mechanizmy pomiaru tej skuteczności (np. w zakresie transparentnej komunikacji do klienta o ofercie, cechach produktu, kosztach związanych z transakcją/zakupem itp.). Innym przykładem jest udział audytu w procesie due diligence obszaru sprzedaży i marketingu w przypadku planowanych przez firmę aliansów strategicznych.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 86% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 100 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.