Wiedza na wyciągnięcie ręki

Przygotowanie dobrego badania satysfakcji nie wymaga ogromnych nakładów i jest możliwe do przeprowadzenia samodzielnie, a pozwala na uzyskanie unikalnej wiedzy o obszarach, w których warto dokonać pewnych zmian.

To, czym są badania satysfakcji oraz jak istotną funkcję pełnią w pozyskiwaniu informacji zwrotnej od pacjentów, najprawdopodobniej nie wymaga szczegółowego omówienia. Zapewne większość z czytelników spotkała się z tego typu działaniami, które przyniosły większe lub mniejsze efekty. Trzeba jednak przestrzegać kilku zasad.

Od czego zacząć?

Na samym początku trzeba się zastanowić, czego dokładnie będzie dotyczyło badanie: jakich działów, oddziałów czy miejsc w placówce. Sprecyzowanie tych elementów stanie się podstawą do ułożenia ankiety, która – poza ogólnymi wyznacznikami satysfakcji – powinna obejmować kwestie specyficzne dla danego działu/oddziału. Po określeniu zakresu badania niezbędne jest wskazanie, w jaki sposób pozyskamy opinie. W grę wchodzą badania papierowe lub online – ankiety telefoniczne również mogą okazać się użyteczne, lecz (przy korzystaniu z własnych zasobów) wymagają większego zaangażowania. Wybór odpowiedniej techniki badawczej ma duże znaczenie dla ewentualnych wyników oraz, oczywiście, struktury ankiety.

Trzeba pamiętać, że ankieta online może nie trafić do reprezentatywnej grupy pacjentów – osoby starsze często nie korzystają z Internetu. Jest jednak tańsza oraz pozwala znacznie rozbudować kwestionariusz, a także zachować wysoki poziom kontroli w zakresie poprawności udzielania odpowiedzi (poprzez np. zdefiniowane, automatyczne reguły przejścia). W sieci można znaleźć szeroką gamę darmowego oprogramowania pozwalającego na stworzenie własnej ankiety. Niestety, najczęściej takie narzędzia posiadają znaczące ograniczenia i umożliwiają stworzenie jedynie prostych ankiet, z ograniczoną liczbą pytań. Oprogramowanie licencjonowane daje znacznie większe możliwości, przy jednoczesnym dodatkowym dostępie do konsultantów. Dokonując wyboru dotyczącego oprogramowania, trzeba jednak przede wszystkim pamiętać o tym, że wynikiem badania powinna być surowa baza danych, najlepiej w formacie zgodnym z Excelem. Brak możliwości uzyskania takiego zbioru danych w zasadzie dyskwalifikuje oprogramowanie. Zaletą ankiety online jest także bardzo niski koszt realizacji (niestety, kosztem także znacznie niższego response rate).

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 82% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 100 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.