Zasobowo-procesowy rachunek kosztów - więcej niż ABC

Resource Consumption Accounting (RCA)
Pomimo ogromnych nakładów promocyjnych i naukowych związanych z rachunkiem kosztów działań (ABC), jakie podejmowano na świecie w latach 80. i 90. ubiegłego wieku, badania naukowe związane z rozpowszechnieniem tego rachunku kosztów w polskich i zagranicznych przedsiębiorstwach wskazują na stosunkowo niewielkie wykorzystywanie tej koncepcji1. W czym tkwi problem?

RCA to więcej niż ABC

Pod koniec lat 90. ubiegłego wieku i na początku XXI wieku zauważono, że dotychczasowe implementacje rachunku kosztów działań napotykały wiele problemów, związanych głównie z kosztochłonnością i czasochłonnością wdrażania oraz wiarygodnością danych. Zdaniem ekspertów i praktyków, trudności ze skutecznym wdrażaniem rachunku kosztów działań mogą leżeć zarówno w samej koncepcji, jak i w sposobie jej wdrażania, a także być związane z dostępnością szczegółowej dokumentacji tego rachunku kosztów. Akcentowane są również problemy wynikające z samego ujęcia zasobów, przyjmowanego w rachunku kosztów działań2,3.

W krajach niemieckojęzycznych rozpowszechniony jest rachunek kosztów, zwany Grenzplankostenrechnung (GPK). GPK to niemiecka koncepcja rachunku kosztów, opracowana w późnych latach 40. i 50. XX wieku. Celem koncepcji GPK było zapewnienie spójnej i prawidłowej metodyki kalkulowania oraz rozliczania kosztów produktów i usług. Polska nazwa tego rachunku to rachunek planowanych kosztów marginalnych (krańcowych). Koncepcja Grenzplankostenrechnung stała się standardem, jeśli chodzi o kalkulację kosztów w Niemczech4, co jest rezultatem silnej kultury controllingu niemieckich przedsiębiorstwach5. GPK jest rozpowszechnionym rachunkiem kosztów, stosowanym przez ok. 50-60% niemieckich przedsiębiorstw6 (wynik ten uznawany jest na świecie za duże osiągnięcie społeczności controllerów krajach niemieckojęzycznych). GPK, zawierający kalkulację kosztów marginalnych, jest zdecydowanie bardziej zaawansowaną koncepcją rachunku kosztów od większości amerykańskich metod zarządzania kosztami (np. Lean Accounting, Activity Based Costing), przede wszystkim za sprawą poziomu organizacyjnego planowania i kontroli (bardziej szczegółowy rachunek kosztów) oraz nacisku na poprawne, przyczynowo-skutkowe modelowanie działalności operacyjnej7.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 83% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 100 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.