Controlling produkcji

W sytuacji szybkiego postępu technologicznego oraz indywidualizacji wymagań klientów przedsiębiorstwa produkcyjne muszą szukać sposobów na utrzymanie swojej pozycji na rynku. Pomóc w tym mogą narzędzia wykorzystywane w controllingu produkcji.

plastic-bottle-on-the-conveyor-xs.jpg

Controlling produkcji należy do stosunkowo młodych dziedzin controllingu. Produkcja była i jest raczej domeną inżynierów, a rola controllingu ograniczała się do przeprowadzania określonych analiz i rachunków ekonomicznych, np. obliczania dostępnych zdolności produkcyjnych, kosztów wymaganych remontów i konserwacji, zużycia surowców i materiałów pomocniczych czy obliczania efektywności linii produkcyjnych. Dopiero w ostatnich latach wraz z rozwojem nowych, zintegrowanych komputerowo systemów wytwarzania, skróceniem cyklu życia produktów i koniecznością szybkiego reagowania na potrzeby rynku zaczęto traktować produkcję nie tylko jako obszar minimalizacji kosztów, lecz także jako ważny czynnik przewagi konkurencyjnej. Elementami nowego spojrzenia na produkcję stało się m.in. strategiczne zarządzanie produkcją, logistyka, zarządzanie jakością, ochrona środowiska, a także dążenie do większej integracji i wzajemnej analizy aspektów technicznych i ekonomicznych produkcji.

Zmieniła się też rola controllingu w produkcji. W sytuacji nowych wymagań również kierownictwo produkcji wymaga wsparcia decyzyjnego poprzez dostarczenie odpowiednich informacji decyzyjnych oraz koordynację procesów planowania, kontroli i sterowania produkcją. Główne zadania controllingu produkcji w odniesieniu do funkcji organizacyjnej (zaprojektowanie systemu) oraz realizacyjnej (użytkowanie systemu) przedstawia tabela 1.

Cele, na których skupia się controlling produkcji, to:

  • maksymalne wykorzystanie zdolności produkcyjnych,
  • niskie koszty zaangażowania kapitału,
  • krótkie czasy realizacji zamówień,
  • wysoka jakość,
  • elastyczność,
  • przestrzeganie norm ochrony środowiska.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 89% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 100 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.